Manabu "MAX" Orido (織戸 学) jest jednym z najpopularniejszych oraz czołowych kierowców ścigający się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Wśród swoich fanów znany jest pod pseudonimem Monkichi. Sam pseudonim ciężko jest przetłumaczyć jednym słowem, ale pochodzi on od jednego z fikcyjnych bohaterów kreskówki popularnej w Japońskiej telewizji. Owym bohaterem jest małpka nazywana Oyama no Monkichi, co tłumaczą dosłownie oznacza "górska małpa". Orido przyszedł na świat w 1968 roku w miejscowości Chiba położonej na wyspie Honsiu. Niestety bardzo trudno dotrzeć jest do biograficznych materiałów opisujących jego dokładne pochodzenie i początki sportowej kariery. Praktycznie większość dostępnych źródeł napisana jest w języku Japońskim. O przeszłości Orido wiemy tyle, że jego przygoda z motoryzacją rozpoczęła się podobnie ja w przypadku Keiichiego, czyli do startów w nielegalnych, ulicznych wyścigach. Standardowo sukcesy osiągane na tym polu pozwoliły mu piąć się dalej i otworzyły wrota do profesjonalnej kariery.
Stale podnoszone umiejętności i wrodzony talent z czasem dały Orido awans do ścigania się w Touge. Jest to już tradycja, że wszyscy japońscy kierowcy wyścigowi mieli w swojej przeszłości styczność z krętymi i górskimi drogami położonymi na przepięknych wzniesieniach ich ojczystego kraju. W 1996 roku po raz pierwszy dano mu możliwość pokazania na co go stać w prestiżowych zawodach All-Japan Grand Touring Car Championship (JGTC). Debiut okazał się nadzwyczaj udany i w 1997 roku Manabu został mistrzem klasy GT300. W GT300 jeździł do 2000 roku po czym zmienił klasę na GT500 i tam również odnosił zwycięstwa. W międzyczasie, a dokładniej w 1999 roku Orido wystąpił dwukrotnie w wyścigach Grand National Division, West Series lub inaczej NASCAR Camping World West Series, gdzie za pierwszym razem ukończył wyścig na osiemnastej pozycji na torze Irwindale Speedway, a za drugim podejściem był trzynasty na torze Twin Ring Motegi.
Do 2004 roku wszystkie swoje osiągnięcia w Super GT Orido zdobywał w barwach teamu "Toyota Team Tsuchiya", gdzie był jednym z wychowanków samego króla driftu, Keiichiego Tsuchiya. Ich znajomość oraz wspólny wyścigowy rodowód wywodzący się z nielegalnych wyścigów sprawiły, że z czasem powstała między nimi wielką przyjaźń i zawiązała się współpraca na lata. Znajomość z Keiichim popchnęła jego karierę także w nowym zupełnie kierunku, a dokładniej w stronę driftu.
W ten sposób w latach 2004-2005 Orido był jednym z pierwszych sędziów organizacji driftowej D1GP, a w roku 2005 sam postanowił brać udział w driftowej rywalizacji. Manabu ścigał się w D1GP Toyotą Supra JZA80 w barwach RS-R. Niestety po jakimś czasie zdarzył się przykry wypadek i Supra Orido została zniszczona. Stało się to podczas transportu na zawody Advan Drift Meeting, a kierowca prowadzący samochód przewożący ową Suprę zasnął za kierownicą. Tym sposobem wbrew własnej woli Orido zrezygnował z dalszej kariery w D1GP. Powracając jeszcze do znajomości z Keiichim warto wspomnieć także o telewizyjne karierze u jego boku w motoryzacyjnym show pod tytułem Best Motoring, a także występach w poszczególnych epizodach Option Video. To między innymi z jego udziałem są setki filmów w internecie na stronach takich jak np YouTube.
Jedna z kierownic NARDI sygnowana logiem Orido.
Obecnie Orido ściga się po raz kolejny w Super GT w teamie PETRONAS Syntium Team za kierownicą BMW Z4M Coupe. Jego osoba jest na tyle popularna, że w Japonii, jak i w wielu innych krajach sprzedawane są czapki, koszulki, jak i masa gadżetów opatrzona logiem "MAX" Orido. Ogromną popularnością cieszą się przed wszystkim sportowe kierownice produkowane przez kultową firmę NARDI, które używane są w motosporcie.
Biografia i szczeble kariery:
* 1992 Zwycięstwo w serii Fuji Freshman
* 1995 Zwycięstwo w serii Super Sylvia
* 1996 Zwycięstwo w wyścigu 24 Hours of Tokachi N Class JGTC GT300 Class
* 1997 Mistrzostwo JGTC (Japanese GT Championship) za kierownicą Nissana Silvia w GT300 Class
* 1998 Drugi w the JGTC GT300 Class
* 1999 Trzeci w JGTC GT300 Class
* 2000 Uczestnictwo w wyścigu Suzuka 1000kms
* 2001 JGTC GT500 Class (raz druga lokata w wyścigu Macau GP Guia)
* 2002 JGTC GT500 Class
* 2003 JGTC GT500 Class (jedno zwycięstwo)
* 2004 JGTC GT500 Class (raz druga lokata)
* 2005 SUPER GT 500 Class (jedno zwycięstwo)
Toyota Supra JZA80 Orido z zawodów D1GP.
Lokaty Super GT i samochody w jakich startował:
1996 | GT500 | No.19 JUN-TRUST SKYLINE (R4) | - |
GT300 | No.28 TSUCHIYA MR2 (R5) | 18 | |
1997 | GT300 | No.19 RS*R SILVIA | 1 |
1998 | GT300 | No.19 WedsSport CELICA | 2 |
1999 | GT300 | No.19 WedsSport CELICA | 3 |
2000 | GT500 | No.25 ENDLESS ADVAN SUPRA | 18 |
2001 | GT500 | No.25 FK/Massimo ADVAN SUPRA | 19 |
2002 | GT500 | No.39 DENSO SARD SUPRA GT | 14 |
2003 | GT500 | No.39 DENSO SARD SUPRA GT | 6 |
2004 | GT500 | No.25 ECLIPSE ADVAN SUPRA | 12 |
Oficjalna strona Orido:
www.orido.jp
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komentarze 6
Ładowanie danych...
Dodaj swój komentarz:
Imię i nazwisko:
Manabu Orido (織戸 学)
Pseudonim:
Manabu "MAX" Orido
Monkichi
Data urodzenia:
3 Stycznia 1968 r.
Miejsce urodzenia:
Chiba, Japonia
Narodowość:
Japończyk
Wzrost i waga:
177 cm / 68 kg
Grupa krwi:
RH+A
Oficjalna strona:
www.orido.jp
Datsun 240Z by gusbo Ocena: 4.7 |
|
Honda S2000 AP1 by gusbo Ocena: 4.6 |
|
Honda Integra Type R DC2 by CMQ Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic Si Mugen by Bolek Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic EK24 SiR by gaseb Ocena: 4.5 |
|
Mazda RX7 FC by Pudel Ocena: 4.5 |
|
Toyota MR2 SW20 GTS by sico Ocena: 4.5 |
|
Honda Civic EG4 by Dareko Ocena: 4.5 |
|
Mitsubishi Colt Mirage Cyborg-R by Kleju Ocena: 4.5 |
|
Nissan 350Z by Alanos Ocena: 4.5 |
10.11.2023 14:29 przez taknie0101
|
10.11.2023 14:28 przez taknie0101
|
14.12.2019 11:55 przez Elizra
|
25.03.2019 11:43 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:42 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:41 przez Pentoe
|
09.10.2016 12:17 przez misiek86
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
08.01.2015 23:13 przez pimp
|
Chyba, że Stig z TG.
Początkowo trzeba przenosić starą zawartość, a potem przyjdzie czas na nowości.