SPOON SPORTS Co., Ltd. jest jednym z najbardziej znanych na świecie japońskich tunerów samochodowych. Od początku swojego istnienia firma specjalizuje się tylko i wyłącznie w ciągłym ulepszaniu oraz modyfikowaniu samochodów koncernu Honda Motor Company.
Spoon Japan założony został w styczniu 1988 roku przez obecnego prezesa firmy, pana Ichishimę Tatsuru. Pan Ichishima był kiedyś profesjonalnym kierowcą wyścigowym, dlatego też jego firma zajęła się taką, a nie inną działalnością. Pierwszym samochodem jakim ścigał się Ichishima była Honda Civic trzeciej generacji produkowana w latach 1985-1989. Najmocniejsza wersja tego modelu seryjnie dysponowała silnikiem o mocy 125 koni i była to jednostka 1.6l ZC DOHC PGM-Fi. Oczywiście silnik, jak i cały samochód był odpowiednio podrasowana przez Tatsuru tak, aby spełniał wszystkie kryteria profesjonalnej sportowej maszyny. W ten sposób Ichishima rozpoczął swoją przygodę z Hondą i tak już pozostało do dzisiaj, a całe jego życie związane jest właśnie z samochodami tej marki.
Ichishima Tatsuru - właściciel i założyciel Spoon Sports.
Pierwsze auto wyścigowe Ichishimy Tatsuru - Honda Civic 3 gen 1.6l ZC DOHC PGM-Fi.
Główna siedziba firmy znajduje się w mieście Ogikubo położonym w jednej z dzielnicy Tokyo pod nazwą Suginami-ku i dla prawdziwych fanów japońskiej motoryzacji jest prawdziwą mekką i zarazem świątynią w jednym. Suginami jest czymś w rodzaju całej dzielnicy obejmującej kilka miast, a samo Tokyo złożone jest z wielu podległych sobie dzielnic. Wygląda to tak, że w jednej ogromnej metropolii znajdują się mniejsze miasta, które razem tworzą olbrzymiego kolosa, jakim jest właśnie Tokyo.
Oczywiście firma ma swoich dystrybutorów w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Kanada, czy Wielka Brytania, ale cały proces projektowania, jak i wytwarzania znajduje się właśnie w Tokyo. Baza matka mieści się w czteropiętrowym, niepozornym budynku, który jest w pełni wystarczalnym kompleksem. Parter pełni mniej więcej funkcję magazynową, gdzie składowane są części, podzespoły, jak i inne gadżety. Piętro wyżej znajduje się ogromny park maszyn. Samochody są poupychane jeden na drugim i nie jednego może zadziwić to, w jaki sposób niektóre auta się tam dostają. Kolejne dwa poziomy to miejsca ze stanowiskami pracy, gdzie zainstalowane są specjalistyczne maszyny produkcyjne, jak i składowane są wszelkie potrzebne narzędzia używane w procesach wytwórczych. Reszta przestrzeni zagospodarowana jest przez pomieszczenia socjalne i biurowe. W całej placówce pracuje łącznie dwudziestu pięciu pracowników, którzy swoją profesjonalną pracą, jak i umiejętnościami tworzą odpowiedni wizerunek firmy. Z Ciekawostek napiszę, że budynek Spoona zlokalizowany jest tuż przy dużym posterunku policji.
Mały fragment parku maszyn w kompleksie firmy.
Jak już wcześniej wspomniałem firma rozpoczęła swoją działalność w 1988 roku i od momentu swoich narodzin specjalizowała się w tuningu hondowskich jednostek napędowych. Pierwszą swoją siedzibę Spoon miał w mieście Takaido, także w dzielnicy Suginami w Tokijskiej metropolii. Tam od samego początku wytwarzano na swoje potrzeby główne, ulepszone komponenty silników, które odpowiednio modyfikowano pod kątem wyścigów. Wkrótce po zaistnieniu na rynku podjęto decyzje o rozpoczęciu produkcji na dużą skalę i szerokiej dystrybucji swoich produktów w sprzedaży. Od 1996 roku Spoon posiadał już tak mocno rozwinięte procesy technologiczne-produkcyjne, że Honda zezwoliła im na produkowanie własnych silników typu B, takich jak B16 i B18. Na tym etapie Spoon oferował już podzespoły praktycznie do wszystkich układów występujących w pojeździe. W swojej ofercie posiadał gotowe silniki, skrzynie biegów, kompletne zestawy hamulcowe, zawieszenie, a także masę innych elementów. Usprawniano między innymi układy paliwowe, chłodnicze, elektrykę, jak i również zaczęto oferować swoje komputery i elementy wnętrza pojazdu takie jak carbonowe fotele, czy własne kierownice. Klient korzystający z ich usług mógł otrzymać kompletnie nowy, przystosowany do jazdy po torze samochód. Szczegóły ich bogatej oferty możecie poznać na oficjalnej stronie internetowej Spoon Sports.
Silnik B18C DOHC VTEC całkowicie przygotowany przez inżynierów Spoon Sports.
W 1997 roku Spoon przenosi swoją bazę do wcześniej już wspomnianego budynku w mieście Ogikubo, gdzie świadczone są obecnie wszystkie usługi firmy. Jednocześnie od tego roku Pan Ichishima do oferty firmy wprowadza program obsługi swoich klientów w ramach którego organizowane są szkolenia dla swoich strategicznych partnerów z zakresu budowy silników i modyfikacji przez nich wprowadzanych. Nowa baza dała także większe możliwości rozwoju i z czasem Spoon rozszerza swoją działalność o kolejne modele samochodów. W momencie pojawienia się silnika K20A szereg prac poświęconych było między innymi tej jednostce napędowej mającej zagwarantować przyszłość firmy w kolejnych latach. Spoon opanował przeszczepy tego silnika do większości samochodów Hondy wliczając w to starsze modele Civic, Integra, a nawet Hondę Fit znaną u nas jak Jazz. Pracownicy Pana Ichishimy przebudowują głównie takie auta jak Civic Type-R, Integra Type-R, Accord Euro-R, NSX-R, S2000, czy modele Legend. Pojazdy są przygotowywane zarówno na zawody, jak i na potrzeby indywidualnych klientów.
W między czasie w 2001 roku siedziba główna została poszerzona o firmowy sklep dla klientów detalicznych nazwany Type One Shop. Osobny kanał dystrybucji, osobne logo i promocja w sieci internetowej przyniosła nowe sukcesy i pozwoliła przyciągnąć kolejnych klientów firmie. Sklep zostaje zlokalizowany w pobliżu głównej bazy Spoona w dwu kondygnacyjnym budynku, gdzie pierwszy poziom to właściwy warsztat z podnośnikami i stanowiskami roboczymi, a drugi składa się z salonu wystawowego, garażu i biura. W salonie wystawione są gotowe, zmodyfikowane pojazdy z podanymi cenami tak jak u zwykłego dealera samochodowego.
Neon firmowego sklepu Type One dający nam do zrozumienia, że jesteśmy we właściwym miejscu.
Type One Shop w zamyśle twórcy miał się skupić na kompleksowej przebudowie, obsłudze oraz serwisie, a nie sprzedawaniu poszczególnych części. Założony plan Ichishima Tatsuru zrealizował w 100%. Po raz pierwszy logo Type One zostało szeroko pokazane na łamach magazynu video BEST MOTORING INTERNATIONAL. W drugim wydaniu tego cyklu król driftu Keiichi Tsuchiya i Naoki Hattori(dwaj zawodowi kierowcy i prowadzący magazyn) testowali wiele zmodyfikowanych maszyn z różnych stajni tunerskich. Wśród aut znalazła się między innymi Honda Civic SiR EF9 z przełożonym silnikiem B18C-R, która pięknie pokazał na co stać podwładnych Ichishimy. Początkowo sprawa z Type One sprawiła nieco zamieszania i zastanawiano się dlaczego właściciel Spoon Sports wprowadził nową markę na rynek. Z czasem jednak w edycji Hot Version magazynu BEST MOTORING pojawiało się coraz to więcej Hond od Type One i wkrótce potem "łyżka" i "typ pierwszy" niepodzielnie były ze sobą kojarzone, a odróżniało je tylko wcześniej już wspomniane kanały dystrybucji i sposób oferowania usług swoim klientom. Spoon sports jako wytwórca i sprzedawca swoich wyrobów do dalszej dystrybucji, a Type One jako kompleksowa usługa dla klientów indywidualnych. Możecie sobie to wyobrazić lub nie, ale około od 250 do 300 pojazdów stroi się miesięcznie właśnie w Type One, co dowodzi jak silną pozycję ma firma Pana Ichishimy. Klienci zjeżdżają z całej Japonii i zmieniają wielokrotnie ustawienia swoich maszyn w zależności od upodobań i oczekiwań.
Honda S2000 całkowicie przebudowana w warsztacie Type One.
Dowiedzieliśmy się jak mniej, więcej wygląda Spoon od kuchni, a teraz czas pokazać w jaki sposób budowany był autorytet firmy. Oczywiście nic tak nie jest wstanie dopomóc w tworzeniu właściwego wizerunku firmy tunerskiej jak sukcesy na scenie wyścigowej i potwierdzenie swoich dokonań w teście sprawnościowym na torze. Największym motorem napędowym postępu i nieustannego rozwoju jest zdecydowanie ciągła rywalizacja. Dlatego też Honda, jak i Spoon Sports z zapałem angażują się w szereg imprez sportowych o charakterze motoryzacyjnym i stają do walki ze swoimi konkurentami. Dodatkowo jest to podyktowane tym, że Japończycy mają chęć rywalizacji we krwi, a motoryzacja jest jedną z ich ukochanych dziedzin. Spoon zasłynął przede wszystkim ze swoich flagowych maszyn przygotowanych na różne rangi zawodów. Trudno tu wymieniać wszystkie auta i ich sukcesy ponieważ jest ich naprawdę dużo, ale zwrócę uwagę na jeden z ciekawszych maszyn.
Chyba najbardziej znanym profesjonalnym samochodem przygotowanym do rywalizacji przez Spoona jest Honda N1 S2000 ścigająca się w serii wyścigów Super Taikyu. Samochód ten to prawdziwa wolnossąca rakieta i godny reprezentant niebiesko, żółtych barw Spoon Sports. Na stronie Import Tuner możecie zapoznać się z tym samochodem klikając odnośnik powyżej. Znajduje się tam artykuł oraz zdjęcia tej maszyny.
Kolejny ciekawy samochód ze stajni Spoona to Honda N1 Fit, która rewelacyjnie pokonuje zakręty. Z silnikiem o mocy 125 koni Fit Ichishimy robił praktycznie identyczne czasy jak seryjna Honda NSX, co może wprawiać w zdumienie. Obecnie Spoon buduje ten samochód na bazie silnika K20A. Więcej informacji o tym modelu znajduje się na stronie Honda Tuning Magazine.
Samochody Spoona można też zobaczyć na amerykańskich torach, a dokładniej mowa jest tu o projekcie zwanym Spoon Endurance Accord Euro-R. Endurance znaczy wytrzymały, a nazwano go tak ze względu na udział w zawodach wymagających od samochodu wytrzymania 25 godzin na torze. Powyżej również link do dokładniejszych informacji na temat maszyny.
Obecnie Spoon nadal rozwija wcześniejsze projekty, ale również ogrom czasu i pracy poświęca na nowy model Hondy Civic Type R sedan dostępnej tylko na rynku Japońskim. Według Spoona auto ma ogromny potencjał i długo będzie jednym z ich pierwszoplanowych projektów w najbliższym czasie. Informacje o projekcie dostępne są na stronie Honda Tuning Magazine.
Zdjęcia do artykułu pochodzą ze strony JDMSHIT.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komentarze 15
Ładowanie danych...
Dodaj swój komentarz:
PODSTAWOWE INFORMACJE:
Loga:
Nazwa firmy:
SPOON SPORTS Co., Ltd.
Lokalizacja:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan
Kod TDB:
984374540
Założyciel i właściciel:
Tatsuru Ichishima
Szef rozwoju technologicznego produktów:
Yuki Imamura
Data założenia:
styczeń 1988 r.
Kapitał:
24 miliony jenów
Liczba zatrudnionych:
25 pracowników od listopada 2007
Główne cele firmy:
- rozwój tylko pojazdów produkowanych przez Honda Motor Comapny
- budowa i sprzedaż części stosowanych w sporcie motoryzacyjnym
- sprzedaż produktów OEM
Telefon:
+81-3-3220-3411
FAX:
+81-3-3220-0970
Oficjalne strony w sieci:
www.spoon.jp Japan
www.spoonsportseurope.net UK
Strona sklepu Type One:
www.typeone.jp
Datsun 240Z by gusbo Ocena: 4.7 |
|
Honda S2000 AP1 by gusbo Ocena: 4.6 |
|
Honda Integra Type R DC2 by CMQ Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic Si Mugen by Bolek Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic EK24 SiR by gaseb Ocena: 4.5 |
|
Mazda RX7 FC by Pudel Ocena: 4.5 |
|
Toyota MR2 SW20 GTS by sico Ocena: 4.5 |
|
Honda Civic EG4 by Dareko Ocena: 4.5 |
|
Mitsubishi Colt Mirage Cyborg-R by Kleju Ocena: 4.5 |
|
Nissan 350Z by Alanos Ocena: 4.5 |
10.11.2023 14:29 przez taknie0101
|
10.11.2023 14:28 przez taknie0101
|
14.12.2019 11:55 przez Elizra
|
25.03.2019 11:43 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:42 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:41 przez Pentoe
|
09.10.2016 12:17 przez misiek86
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
08.01.2015 23:13 przez pimp
|
http://www.rayswheels.co.jp/indexe.html
http://www.jdm-option.pl/imagemaker/blog_gal_pic/393
Felga malutka na fotce, ale również uważam, że to:
http://www.workwheelsusa.com/product.php?category=27&wheel=80