Sports 800 (UP15) uznawany jest za pierwszy, sportowy samochód Toyoty. Całość wyszła spod ręki designera Nissana - Shozo Sato, inżyniera Toyoty - Tatsuo Hasegawa, jak również swój wkład miał tragicznie zmarły w 2010 r. kierowca testowy Toyoty - Hiromu Naruse.
Koncept nazwany Toyota Publica Sports po raz pierwszy został zaprezentowany w 1962 roku podczas targów Tokyo Show. Sports 800 bazował właśnie na pokazanym wtedy modelu Publica. Auto zamiast typowych drzwi, posiadało "canopy", konstrukcję przypominającą osłonę kabiny pilota w myśliwcu, która przesuwa się aby mieć dostęp do środka (jeśli ktoś chce sobie to zobrazować na samochodzie, wystarczy wspomnieć pojazd Batmana). Było to zbyt zaawansowane i za drogie rozwiązanie w tym małym, sportowym samochodzie aby mogło znaleźć się w produkcyjnej wersji.
Kolejna odsłona miała miejsce w 1964 roku również podczas Tokyo Show, jednak tym razem już z bardziej konserwatywnymi rozwiązaniami. Pod maską znajdował się silnik o pojemności 0.7L (28 KM), jednak rok później, w wersji przeznaczonej do sprzedaży samochód posiadał 0.8L (45 KM). Był to 2-cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem.
Cena jaką trzeba było zapłacić za Toyote Sports 800 była niższa, niż w przypadku japońskiej konkurencji, czyli Hondy S600 oraz Datsuna Fairlady. Jako ciekawostkę warto dodać, że zanim Porsche w 1966 roku wprowadziło Targa top w modelu 911, to rok wcześniej Toyota miała już dach tego typu w modelu Sports 800. Panele były zbudowane z aluminium i można było je chować w bagażniku.
Samochód miał na swoim koncie udziały i sukcesy w japońskich wyścigach, trwało to do 1970 roku. Choć Toyota odstawała mocą od konkurentów, to jednak niewielka masa i dobre prowadzenie wystarczyło aby w 1965 r. Tojiro Ukiya wygrał nią wyścig All Japan Car Club Championship, wykręcając jednocześnie najlepszy czas. W 1966 roku dzięki rewelacyjnej ekonomiczności Sports 800, Shihomi Hosoya potrafił wygrać wyścig Suzuka 500 km bez ani jednego tankowania, pokonując takie samochody jak Prince Skyline, Datsun Fairlady czy też Triumph TR4. Rok później, podczas długodystansowego wyścigu Fuji 24 Hours, Toyota Sports 800 walcząc do ostatniej setnej sekundy zajęła trzecie miejsce, ustępując jedynie dwóm Toyotom 2000GT. Jak widać na poniższym zdjęciu emocje sięgały zenitu, a finisz przypominał ten, które widujemy na stadionach lekkoatletycznych.
Przez 4 lata (1965-1969) wyprodukowano jedynie 3131 egzemplarzy Sports 800 (bardzo niewielka część wyszła również z kierownicą po lewej stronie). Choć samochód charakteryzował się dobrą ekonomicznością (średnio 5 litrów na 100 km) i potrafił walczyć na japońskich torach wyścigowych, to jednak jego rozmiary poniekąd eliminowały go jeśli chodzi o konkurencję w segmencie sportowych samochodów na świecie. Z drugiej strony samochód ten nie był nastawiony na bicie jakichkolwiek rekordów sprzedaży.
W 1979 roku podczas Tokyo Show Toyota zaprezentowała Sports 800 Gas Turbine Hybrid. Była to hybryda posiadająca silnik turbospalinowy oraz elektryczny. Całość generowała 30 KM, a średnie spalanie to 3.2 litra na 100 km. W dzisiejszych realiach pojazd ten można było zobaczyć podczas np. Oldtimer-Gala w Niemczech w 2006, czy też Tokyo Motor Show w 2009 roku.
Silnik typu boxer oraz napęd na tył charakteryzowały ten mały, japoński, sportowy samochód. Na kolejny model Toyoty, który zaadaptował takie rozwiązania trzeba było czekać aż 43 lata, został nim "86".
Źródła:
Książka Brian Long - Celica & Supra: The Book of Toyota's Sports Coupes
jsae.or.jp
Źródła zdjęć:
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]
Opis Toyoty 2000GT.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komentarze 5
Ładowanie danych...
Dodaj swój komentarz:
Silnik:
2U, 0.8L (790 cm3)
Boxer, OHV, dwa cylindry, dwa gaźniki
Parametry:
45 KM (33 kW) @ 5400 rpm
67 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania:
9:1
Średnica cylindra x skok tłoka:
83 x 73 mm
Skrzynia biegów:
4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.):
3580 x 1465 x 1175 mm
Rozstaw osi:
2000 mm
Rozstaw kół przednich:
1203 mm
Rozstaw kół tylnych:
1160 mm
Oś przednia:
zawieszenie niezależne, drążek skrętny
Oś tylna:
oś półodciążona, most typu banjo, resor półeliptyczny
Napęd:
na tył (RWD)
Masa:
580 kg
Prędkość maksymalna:
155 km/h
1/4 mili:
18.4 s
Datsun 240Z by gusbo Ocena: 4.7 |
|
Honda S2000 AP1 by gusbo Ocena: 4.6 |
|
Honda Integra Type R DC2 by CMQ Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic Si Mugen by Bolek Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic EK24 SiR by gaseb Ocena: 4.5 |
|
Mazda RX7 FC by Pudel Ocena: 4.5 |
|
Toyota MR2 SW20 GTS by sico Ocena: 4.5 |
|
Honda Civic EG4 by Dareko Ocena: 4.5 |
|
Mitsubishi Colt Mirage Cyborg-R by Kleju Ocena: 4.5 |
|
Nissan 350Z by Alanos Ocena: 4.5 |
10.11.2023 14:29 przez taknie0101
|
10.11.2023 14:28 przez taknie0101
|
14.12.2019 11:55 przez Elizra
|
25.03.2019 11:43 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:42 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:41 przez Pentoe
|
09.10.2016 12:17 przez misiek86
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
08.01.2015 23:13 przez pimp
|
Zdjecie finiszujacych Toyot mega. 24 godzinny wyscig, a calosc rozstrzygala sie w dziesiatych sekundy
Czekam na wiecej!