Kontakt | Redakcja | Forum | Konkursy | Społeczność Zarejestruj się | Zaloguj się
Kategoria: artykuły
30.09.2012 17:55

Sports 800 (UP15) uznawany jest za pierwszy, sportowy samochód Toyoty. Całość wyszła spod ręki designera Nissana - Shozo Sato, inżyniera Toyoty - Tatsuo Hasegawa, jak również swój wkład miał tragicznie zmarły w 2010 r. kierowca testowy Toyoty - Hiromu Naruse.

Koncept nazwany Toyota Publica Sports po raz pierwszy został zaprezentowany w 1962 roku podczas targów Tokyo Show. Sports 800 bazował właśnie na pokazanym wtedy modelu Publica. Auto zamiast typowych drzwi, posiadało "canopy", konstrukcję przypominającą osłonę kabiny pilota w myśliwcu, która przesuwa się aby mieć dostęp do środka (jeśli ktoś chce sobie to zobrazować na samochodzie, wystarczy wspomnieć pojazd Batmana). Było to zbyt zaawansowane i za drogie rozwiązanie w tym małym, sportowym samochodzie aby mogło znaleźć się w produkcyjnej wersji.


Toyota Publica Sport concept


Kolejna odsłona miała miejsce w 1964 roku również podczas Tokyo Show,  jednak tym razem już z bardziej konserwatywnymi rozwiązaniami. Pod maską znajdował się silnik o pojemności 0.7L (28 KM), jednak rok później, w wersji przeznaczonej do sprzedaży samochód posiadał 0.8L (45 KM). Był to 2-cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem.








Cena jaką trzeba było zapłacić za Toyote Sports 800 była niższa, niż w przypadku japońskiej konkurencji, czyli Hondy S600 oraz Datsuna Fairlady. Jako ciekawostkę warto dodać, że zanim Porsche w 1966 roku wprowadziło Targa top w modelu 911, to rok wcześniej Toyota miała już dach tego typu w modelu Sports 800. Panele były zbudowane z aluminium i można było je chować w bagażniku.

Samochód miał na swoim koncie udziały i sukcesy w japońskich wyścigach, trwało to do 1970 roku. Choć Toyota odstawała mocą od konkurentów, to jednak niewielka masa i dobre prowadzenie wystarczyło aby w 1965 r. Tojiro Ukiya wygrał nią wyścig All Japan Car Club Championship, wykręcając jednocześnie najlepszy czas. W 1966 roku dzięki rewelacyjnej ekonomiczności Sports 800, Shihomi Hosoya potrafił wygrać wyścig Suzuka 500 km bez ani jednego tankowania, pokonując takie samochody jak Prince Skyline, Datsun Fairlady czy też Triumph TR4. Rok później, podczas długodystansowego wyścigu Fuji 24 Hours, Toyota Sports 800 walcząc do ostatniej setnej sekundy zajęła trzecie miejsce, ustępując jedynie dwóm Toyotom 2000GT. Jak widać na poniższym zdjęciu emocje sięgały zenitu, a finisz przypominał ten, które widujemy na stadionach lekkoatletycznych.


Fuji 24 Hours, Toyota Sports 800, Toyota 2000GT


Przez 4 lata (1965-1969) wyprodukowano jedynie 3131 egzemplarzy Sports 800 (bardzo niewielka część wyszła również z kierownicą po lewej stronie). Choć samochód charakteryzował się dobrą ekonomicznością (średnio 5 litrów na 100 km) i potrafił walczyć na japońskich torach wyścigowych, to jednak jego rozmiary poniekąd eliminowały go jeśli chodzi o konkurencję w segmencie sportowych samochodów na świecie. Z drugiej strony samochód ten nie był nastawiony na bicie jakichkolwiek rekordów sprzedaży.

W 1979 roku podczas Tokyo Show Toyota zaprezentowała Sports 800 Gas Turbine Hybrid. Była to hybryda posiadająca silnik turbospalinowy oraz elektryczny. Całość generowała 30 KM, a średnie spalanie to 3.2 litra na 100 km. W dzisiejszych realiach pojazd ten można było zobaczyć podczas np. Oldtimer-Gala w Niemczech w 2006, czy też Tokyo Motor Show w 2009 roku.

Silnik typu boxer oraz napęd na tył charakteryzowały ten mały, japoński, sportowy samochód. Na kolejny model Toyoty, który zaadaptował takie rozwiązania trzeba było czekać aż 43 lata, został nim "86".


Źródła:
Książka Brian Long - Celica & Supra: The Book of Toyota's Sports Coupes
jsae.or.jp

Źródła zdjęć:
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

Opis Toyoty 2000GT.

Zdjęcia:















Komentarze 5

najlepsze | najnowsze | najstarsze

Ładowanie danych...
Deox 30.09.2012 19:53
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Sports 800, jak i 2000GT wyglądają pięknie. Niesamowita i wyrazista sylwetka, na piątej fotce wygląda rewelacyjnie.
Gumka23 30.09.2012 20:33
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Staryjaponiec odwala piekna robote! Robi sie powoli taka miniencyklopedia japonskich oldtimerow.

Zdjecie finiszujacych Toyot mega. 24 godzinny wyscig, a calosc rozstrzygala sie w dziesiatych sekundy emotka

Czekam na wiecej!
pimp 02.10.2012 22:26
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
fajne wozidełka, miejmy nadzieje ze ze wzgledu na ten caly kryzys takie male wariaty upowszechnia sie w Europie w koncu moc to nie wszystko emotka Honda s800, datsun 2000gt to byli rywale. Teraz nablizej tego konceptu jest chyba tylko daihatsu copen ??
Deox 03.10.2012 11:01
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Daihatsu copen? Niby tak, ale wizualnie to raczej New Beetle. emotka
staryjaponiec 09.11.2012 15:52
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |


Dodaj swój komentarz:


Logowanie:
Email lub nick: Hasło:
Zapamiętaj
Komentarz:
SPECYFIKACJA

Silnik:
2U, 0.8L (790 cm3)
Boxer, OHV, dwa cylindry, dwa gaźniki

Parametry:
45 KM (33 kW) @ 5400 rpm
67 Nm @ 3800 rpm

Stopień sprężania:
9:1

Średnica cylindra x skok tłoka:
83 x 73 mm

Skrzynia biegów:
4-biegowa manualna

Wymiary (dł. x szer. x wys.):
3580 x 1465 x 1175 mm

Rozstaw osi:
2000 mm

Rozstaw kół przednich:
1203 mm

Rozstaw kół tylnych:
1160 mm

Oś przednia:
zawieszenie niezależne, drążek skrętny

Oś tylna:
oś półodciążona, most typu banjo, resor półeliptyczny

Napęd:
na tył (RWD)

Masa:
580 kg

Prędkość maksymalna:
155 km/h

1/4 mili:
18.4 s

TAG CLOUD