Kontakt | Redakcja | Forum | Konkursy | Społeczność Zarejestruj się | Zaloguj się
Kategoria: artykuły
19.01.2013 17:21

"F1 On The Road" - tak brzmiały slogany zapowiadające ten samochód, choć w rzeczywistości miał on być raczej drogowym odpowiednikiem wyścigowych pojazdów Grupy C z lat 80. Jiotto Caspita to bardzo ciekawy prototyp supersamochodu z Japonii, który mógł wejść do produkcji seryjnej.



Zbudowany w 1988 roku przez Dome - kultowego japońskiego producenta wyścigowych samochodów oraz sponsorowany przez Wacoal - największego w Japonii producenta... bielizny dla kobiet. Nad designem czuwał Kunihisa Ito, vice prezydent oraz główny designer firmy Jiotto Design, z którego usług korzystały takie marki jak Ford, Mazda czy Nissan.

Powstały dwie wersje tego prototypu. Pierwsza napędzana była przez wolnossący, 12-cylindrowy silnik płaski (F12) o pojemności 3.5L, mocy 450 KM i 362 Nm momentu obrotowego. Silnik został wyprodukowany przez Motori Moderni oraz Fuji Heavy lndustries. Była to słabsza wersja silnika, który miał się znaleźć w bolidzie Coloni-Subaru w Formule 1. Masa prototypu - 1100 kg, prędkość maksymalna 320 km/h, 0-100 km/h: 4.7 s.





Druga wersja zbudowana została w 1990 roku, również z silnikiem mającym korzenie w F1 - wolnossący 3.5L V10 Judd, 585 KM i 384 Nm. Masa tej wersji, to 1240 kg. Osiągi? 3.4 s. do setki i v-max 345 km/h.



Do tego, napęd na tył, 6-biegowa skrzynia biegów zbudowana przez firmę Weismann (Traction Products), niezależne, regulowane, wielowahaczowe zawieszenie (domyślny prześwit samochodu to 13 cm, za pomocą regulacji można zejść do 7 cm), podwozie i nadwozie wykonane z włókna węglowego przez Dome oraz Mitsubishi-Rayon, drzwi typu gull-wing, elektroniczne regulowane spoilery, hamulce stworzone przez Brembo, fotele Recaro, opony Dunlop na felgach Rays itp.



Jiotto Caspita obecny był na 28th Tokyo Motor Show w 1989 roku, gdzie wzbudził nie lada emocje. Pierwszy prototyp na początku gościł na stoiskach Subaru, ze względu na silnik.


Krótka prezentacja zaczyna się od 04:55.


W 1991 roku samochód był na dobrej drodze do produkcji, zapowiadany jako bezkompromisowy, japoński supercar w pełnym tego słowa znaczeniu, Brytyjskie ministerstwo transportu podpisało nawet kontrakt na import do Wielkiej Brytanii.



Przewidywana cena za Jiotto Caspita, wynosiła aż 30 milionów jenów, czyli około 340 tysięcy dolarów, dla porównania, Honda NSX która w tamtym okresie wjeżdżała do salonów, wyceniona była na "ledwie" 56 tysięcy dolarów. Ale trzeba przyznać, że oba samochody dzieliła przepaść. NSX z silnikiem V6 o mocy 280 KM, 0-100 km/h: 5.7 s., v-max: 270 km/h, nadwozie z aluminium. Caspita z silnikiem V10 o mocy 585 KM, 0-100 km/h: 3.4 s., v-max: 345 km/h, nadwozie z włókna węglowego.



Do 1993 roku stworzono dwa prototypy. Pierwszy, który gościł na targach w 1989 r., można zobaczyć w Motorcar Museum of Japan, w mieście Komatsu (prefektura Ishikawa).



Natomiast miejsce drugiego jest w magazynie pod tunelem aerodynamicznym Dome, w mieście Maibara (Prefektura Shiga).



Jiotto Caspita nie miał całego życia spędzić na pokazach czy targach, wyłącznie jako prezentacja możliwości japońskich designerów i inżynierów. Na początku Wacoal i Dome szykowali ten samochód do produkcji i sprzedaży. Niestety, pomimo obiecujących planów, z czasem perspektywa produkcji zaczęła się oddalać. Przeszkodą okazał się stan rynku, a konkretnie tzw. "bańka spekulacyjna" w Japonii (cena dobra nie odpowiadała jego wartości). Przez co ten wyjątkowo drogi projekt został ostatecznie anulowany w 1993 roku. I choć samochód nawet w czasach gdy powstawał nie był super popularny, to jednak mimo wszystko smutno gdy projekt takiego kalibru ląduje w koszu. Gdyby wszedł do produkcji, na pewno byłby nie lada konkurentem dla włoskich i brytyjskich supercarów.



Ciekawostka, pewien muzyk - Yuzo Hayashi, nagrał w 1994 roku album poświęcony Jiotto Caspita ;)
http://gonsiopea.com/album/?album_idx=410


Źródła:
[1]
[2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

Zdjęcia:


















Komentarze 4

najlepsze | najnowsze | najstarsze

Ładowanie danych...
ml3k0 19.01.2013 20:05
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
ciekawie wygląda, faktycznie szkoda trochę, że nie udało się go wdrożyć do produkcji, btw dość wysoko się kręcił ten silnik
Gumka23 19.01.2013 21:48
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 2    2 |
Zaloze sie, ze to auto po modyfikacji wnetrza spokojnie mogloby konkurowac z dzisiejszymi supercarami, a nie zapominajmy, ze powstalo ponad 20 lat temu! Spojrzcie na np. Ferrari Testarosse, ktora tez jest z tamtego okresu.. Caspita osiagami, designem i uzytymi materialami wyprzedzilo epoke, a moze nawet dwie..

Staryjaponiec- kolejny raz wysmienita robota!
Deox 20.01.2013 22:39
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Po przeczytaniu wpisu równiez uważa, że auto miało szansę na sukces. Osiągi i dziś są imponujące, w dodatku auto naprawdę wygląda ładnie, a jedynego czego mu trzeba to przeprojektowanie wnętrza jak pisał Gumka. Te wiadomo jest już z innej epoki, choć i tak zachowuje futurystyczny klimat.
Limon 20.01.2013 22:44
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 2    2 |
+ dla autora, świetny artykuł... emotka


Dodaj swój komentarz:


Logowanie:
Email lub nick: Hasło:
Zapamiętaj
Komentarz:
Specyfikacje

Jiotto Caspita Mark I

Silnik:
Subaru-MM 12, 3497 cm3 (3.5L), Flat-12, DOHC, 60V

Parametry:
450 KM (335 kW) @ 10000 rpm, 362 Nm @ 6000 rpm

Średnica cylindra x skok tłoka:
84.00 x 52.60 mm

Skrzynia biegów:
6-biegowa manualna

Wymiary (dł. x szer. x wys.):
4534 x 1996 x 1135 mm

Rozstaw osi:
2700 mm

Rozstaw kół przednich:
1630 mm

Rozstaw kół tylnych:
1600 mm

Zawieszenie przednie i tylne:
niezależne, typu push-rod, z regulacją

Hamulce przednie i tylne:
tarczowe wentylowane

Koła przednie:
245/40 ZR 17

Koła tylne:
335/35 ZR 17

Napęd:
na tył (RWD)

Masa:
1100 kg

0-100 km/h:
4.7 s.

Prędkość maksymalna:
320 km/h

Stosunek mocy i momentu do masy:
409 KM na tonę | 329 Nm na tonę

Stosunek masy do mocy i momentu:
2,4 kg na KM | 3 kg na Nm

Pojemnościowy wskaźnik:
129 KM z litra | 104 Nm z litra


Jiotto Caspita Mark II

Silnik:
JUDD GV, 3497 cm3 (3.5L), V10

Parametry:
585 KM (430 kW) @ 10750 rpm, 384 Nm @ 10500 rpm

Średnica cylindra x skok tłoka:
brak danych

Skrzynia biegów:
6-biegowa manualna

Wymiary (dł. x szer. x wys.):
4534 x 1996 x 1136 mm

Rozstaw osi:
2700 mm

Rozstaw kół przednich:
1670 mm

Rozstaw kół tylnych:
1600 mm

Zawieszenie przednie i tylne:
niezależne, typu push-rod, z regulacją

Hamulce przednie i tylne:
tarczowe wentylowane

Koła przednie:
Dunlop 245/40ZR17, Rays 9x17

Koła tylne:
Dunlop 335/35ZR17, Rays 13x17

Napęd:
na tył (RWD)

Masa:
1240 kg

0-100 km/h:
3.4 s.

Prędkość maksymalna:
345 km/h

Stosunek mocy i momentu do masy:
472 KM na tonę | 310 Nm na tonę

Stosunek masy do mocy i momentu:
2,2 kg na KM | 3,2 kg na Nm

Pojemnościowy wskaźnik:
167 KM z litra | 110 Nm z litra

TAG CLOUD
NAJNOWSZE KOMENTARZE
10.11.2023 14:29 przez taknie0101
10.11.2023 14:28 przez taknie0101
14.12.2019 11:55 przez Elizra
25.03.2019 11:43 przez Pentoe
25.03.2019 11:42 przez Pentoe
25.03.2019 11:41 przez Pentoe
09.10.2016 12:17 przez misiek86
30.09.2016 13:35 przez Cino
30.09.2016 13:35 przez Cino
08.01.2015 23:13 przez pimp