Wkrótce rozpocznie się kolejny sezon japońskiej ligi Super GT. Pierwszy wyścig już 6 kwietnia, czas więc na zapowiedź nowego sezonu oraz krótkie podsumowanie poprzedniego, skupiając się na japońskich maszynach.
Sezon 2012 to debiut Hondy CR-Z (TEAM MUGEN: Hideki Mutoh i Daisuke Nakajima) oraz Subaru BRZ (R&D SPORT: Tetsuya Yamano i Kota Sasaki) w klasie GT300.
Debiut raczej średnio udany, bez żadnego zwycięstwa w wyścigach, pod koniec sezonu CR-Z zajął czternaste miejsce w klasyfikacji drużynowej oraz piętnaste w klasyfikacji kierowców, natomiast BRZ odpowiednio dwunaste i czternaste, czyli ogólnie środek stawki. Jeśli chodzi o pojedyncze osiągnięcia, tutaj góruje Honda.
CR-Z jako pierwszy hybrydowy samochód w historii Super GT wygrał kwalifikacje (runda 5), poza tym, kwalifikacje do JAF GP ukończył na drugim miejscu, natomiast jeśli chodzi o wyścigi, zajął trzecie miejsce w rundzie 6 oraz drugie podczas JAF GP.
Jako ciekawostkę można dodać debiutującą w GT300, hybrydową Toyotę Prius z teamu APR, ale ona również wypadła średnio, chociaż o dziwo lepiej niż ww. dwójka!
Dziewiąte miejsce w klasyfikacji drużynowej i dziesiąte w klasyfikacji kierowców. Małe sukcesy to trzecie miejsce w kwalifikacjach podczas rundy 4 oraz drugie miejsce podczas wyścigu w rundzie 6.
Mistrzostwo GT500 w sezonie 2012 Super GT, trafiło do zespołu MOLA (Masataka Yanagida i Ronnie Quintarelli) który jeździł Nissanem GT-R. To ich drugie mistrzostwo pod rząd. Zaraz za nim uplasowali się LEXUS TEAM ZENT CERUMO oraz LEXUS TEAM SARD, którzy jeździli Lexusem SC430.
Nowy sezon, to tradycyjnie trochę zmian oraz bardzo ciekawych zapowiedzi.
Jeśli chodzi o kalendarz wyścigów, są dwie zmiany, termin rundy 3 został przesunięty aby nie kolidował z Le Mans 24 Hours, podobnie z rundą 7, gdzie zwiększono odstęp czasu między Asian Le Mans Series. Na maj zaplanowany został wyścig pokazowy w Południowej Korei, a w listopadzie JAF GP. W sumie odbędzie się 11 wyścigów.
Nastąpiły reorganizacje w regulaminie Super GT oraz zapowiedzi. Sezon 2013 jest ostatnim w którym obowiązywać będą stare zasady GT500, od 2014 wchodzą ujednolicone zasady z niemiecką serią DTM oraz amerykańskimi GRAND-AM i IMSA. W klasie GT300 weszły nowe przepisy, które wyeliminowały pojazdy klasy LM-GTE i prototypy, takie jak Shiden oraz ASL Garaiya.
Drużyny które używały tych pojazdów, przesiadły się do nowych maszyn, AUTOBACS RACING TEAM AGURI zamiast ASL Garaiya będą używali Hondy CR-Z, natomiast CARS TOKAI DREAM28 zamiast Shiden wybrali McLarena MP4-12C GT3. Od teraz w GT300 mogą jeździć tylko samochody z klas FIA-GT3 i JAF-GT, które bazują na modelach aktualnie produkowanych.
Wśród kierowców nastąpiło trochę transferów. Daisuke Nakajima przeszedł z zespołu TEAM MUGEN (GT300 Honda CR-Z) do NAKAJIMA RACING (GT500 Honda HSV-010 GT), w drugą stronę powędrował Yuhki Nakayama. Podobna zamiana miała miejsce w przypadku Takashi Kobayashi i Kosuke Matsuura z teamu AUTOBACS RACING TEAM AGURI, zawodnicy zamienili się miejscami, Kobayashi przeszedł do GT300, a Matsuura do GT500. Takashi Kogure przeszedł z WEIDER HONDA RACING do TEAM KUNIMITSU. Istotne i zaskakujące zmiany nastąpiły w trzech zespołach Nissana (MOLA, NISMO i KONDO RACING), mistrzowie GT500 czyli Masataka Yanagida i Ronnie Quintarelli (MOLA) przeszli do NISMO, Satoshi Motoyama z NISMO przeszedł do MOLA, a Michael Krumm z NISMO trafił do KONDO RACING. Nowi kierowcy w Super GT, to między innymi Frédéric Makowiecki znany z FIA GT1 World Championship i Le Mans 24 który trafił do WEIDER HONDA RACING, kolejnym kierowcą jest mistrz Japan F3 N Class z poprzedniego sezonu - Daiki Sasaki, który trafił do NDDP RACING, oraz nowy nabytek TOM'S - James Rossiter, kierowca testowy Force India z F1.
Wśród samochodów, główna japońska czwórka rywali przedstawiła swoje pojazdy i plany na obecny sezon.
Nissan wystawi cztery modele GT-R w klasie GT500, które znajdą się w zespołach MOLA, NISMO, KONDO RACING oraz TEAM IMPUL. Poprawa silnika oraz aerodynamiki, były podstawowymi celami podczas opracowywania modelu GT-R z klasy GT500 na sezon 2013. W klasie GT300 jeździć będą również cztery GT-R (NDDP RACING, BONDS RACING, DIJON RACING i TOMEI SPORTS).
Honda zaprezentuje w GT500 pięć modeli HSV-010 GT, które znajdą się w pięciu zespołach: AUTOBACS RACING TEAM AGURI, KEIHIN REAL RACING, WEIDER HONDA RACING, EPSON NAKAJIMA RACING oraz TEAM KUNIMITSU. Wielkimi krokami zbliża się pożegnanie modelu HSV-010 GT, jeszcze nie w tym sezonie, ale w kolejnym, HSV-010 GT odejdzie na emeryturę, ponieważ na jego miejsce Honda szykuje... nowego NSX! Wyścigowy model jest opracowywany z myślą o ujednoliconych regułach (Super GT, DTM, GRAND-AM i IMSA), które wejdą w sezonie 2014. W klasie GT300 dojdzie kolejna Honda CR-Z, obok zespołu TEAM MUGEN pojawi się AUTOBACS RACING TEAM AGURI. Honda celuje w pierwsze zwycięstwo hybrydowego samochodu w Super GT.
W przypadku Toyoty, podobnie jak rok wcześniej, sześć Lexusów SC430 wejdzie do rywalizacji w klasie GT500, samochodu będą używać zespoły LEXUS TEAM LEMANS ENEOS, LEXUS TEAM WEDSSPORT BANDOH, LEXUS TEAM PETRONAS TOM'S, LEXUS TEAM KEEPER TOM'S, LEXUS TEAM ZENT CERUMO oraz LEXUS TEAM SARD. Ostatnie mistrzostwo GT500 wpadło w 2010 roku, od tamtego czasu liderzy się zmielini, Toyota coraz mocniej depcze po piętach Hondzie i Nissanowi, w 2011 r. była szósta, a rok temu już druga. Ciągle brak informacji na temat LFA w Super GT, w poprzednich sezonach były plotki, że Toyota szykuje ten model, ale najwidoczniej skupili się na SC430. W klasie GT300 pozostaje hybrydowa Prius, która podobnie jak hybrydowa Honda CR-Z cały czas poluje na swoje pierwsze zwycięstwo, aby wpisać się na karty historii Super GT.
Subaru, pomimo średniego poprzedniego sezonu, ani myśli o rezygnacji. Po doświadczeniach i wyciągnięciu wniosków, z myślą o nowym sezonie wyścigowy model BRZ został opracowany na nowo, to zupełnie nowa maszyna! Poza tym, zespół R&D SPORT postanowił zmienić dostawcę opon na Michelin. Zobaczymy jak "nowy" BRZ będzie spisywał się w sezonie 2013.
Ogólnie, w klasie GT500 wystartuje 15 japońskich maszyn, a w GT300 - 26 samochodów. Pozostaje już tylko ustawić sobie przypomnienia w kalendarzu i śledzić zmagania.
Na koniec, strony które zawierają materiały na temat Super GT:
Newsy, wyniki, opisy:
supergt.net (oficjalna strona, kopalnia informacji)
as-web.jp (newsy po japońsku, ale można tłumaczyć translatorem)
wikipedia.org
Filmy - skróty oraz pełne kilkugodzinne wyścigi:
LMS5050
supergtracing
orion0141
chibakettle
Źródła zdjęć:
Takayuki Suzuki
Kaz Galtier
Junichi "MJ" Masuno
Komentarze 0
Ładowanie danych...
Dodaj swój komentarz:
6-7 kwietnia
Runda 1 - Okayama International Circuit
28-29 kwietnia
Runda 2 - Fuji Speedway
18-19 maja
Wyścig pokazowy - Korean International Circuit
15-16 czerwca
Runda 3 - Sepang International Circuit
27-28 lipca
Runda 4 - Sportsland SUGO
17-18 sierpnia
Runda 5 - Suzuka Circuit
7-8 września
Runda 6 - Fuji Speedway
22 września
Asian Le Mans @ Fuji Speedway (GT300)
5-6 października
Runda 7 - Autopolis
2-3 listopada
Runda 8 - Twin Ring Motegi
15-16-17 listopada
JAF GP - Fuji Speedway
Datsun 240Z by gusbo Ocena: 4.7 |
|
Honda S2000 AP1 by gusbo Ocena: 4.6 |
|
Honda Integra Type R DC2 by CMQ Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic Si Mugen by Bolek Ocena: 4.6 |
|
Honda Civic EK24 SiR by gaseb Ocena: 4.5 |
|
Mazda RX7 FC by Pudel Ocena: 4.5 |
|
Toyota MR2 SW20 GTS by sico Ocena: 4.5 |
|
Honda Civic EG4 by Dareko Ocena: 4.5 |
|
Mitsubishi Colt Mirage Cyborg-R by Kleju Ocena: 4.5 |
|
Nissan 350Z by Alanos Ocena: 4.5 |
10.11.2023 14:29 przez taknie0101
|
10.11.2023 14:28 przez taknie0101
|
14.12.2019 11:55 przez Elizra
|
25.03.2019 11:43 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:42 przez Pentoe
|
25.03.2019 11:41 przez Pentoe
|
09.10.2016 12:17 przez misiek86
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
30.09.2016 13:35 przez Cino
|
08.01.2015 23:13 przez pimp
|