Kontakt | Redakcja | Forum | Konkursy | Społeczność Zarejestruj się | Zaloguj się
Kategoria: artykuły
26.12.2010 23:43

Wśród ogromnej liczby entuzjastów sportowych modeli Hondy nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej choć raz nie słyszał o japońskiej firmie Mugen. Jeśli jednak jakimś cudem nigdy o niej nie słyszałeś to teraz jest najlepszy moment aby to nadrobić. Zapraszam do artykułu o prawdziwych mistrzach swojego fachu oraz prawdziwej legendzie japońskiego motosportu.

Mugen Motorsports (M-TEC Co., Ltd)(無限) ze względu na rodzinne koneksje, jak i wykonywaną działalność jest przedsiębiorstwem ściśle powiązanym z koncernem motoryzacyjnym Honda Motor Company. Firma została utworzona w 1973 roku przez Pana Hirotoshiego Honde (本田博俊), najstarszego syna Soichiro Hondy (本田 宗一郎), który na zawszę zmienił świat motoryzacji tworząc od podstaw dzisiejszego, japońskiego giganta. Obie marki od wielu lat wspólnie realizują obrane cele, ale trzeba jednak stanowczo zaznaczyć, że Honda nie jest i nigdy nie była właścicielem Mugena, a ich powiązania są czysto biznesowe. Firma Mugen Motorsports od początku istnienia należała do Pana Hirotoshiego, który to również jest jednym z głównych udziałowców Hondy.



Niektóre z nowszych modeli Hondy przygotowane przez Mugena.

Badając genezę powstania firmy w pierwszej kolejności powinniśmy zacząć od poznania przekazu, jaki ukryty jest w samej nazwie. Słowo Mugen (無限) z języka japońskiego na język angielski tłumaczy się jako "Unlimited" lub "Without Limit", co z kolei w naszym języku oznacza termin "Nieograniczony", czyli "Bez granicy". Zwrot "Mugen Power" odczytujemy jako "Nieograniczona Moc". Tak odważne hasło niewątpliwie jest bardzo chwytliwe i przyciąga uwagę, ale również do czegoś zobowiązuje. Patrząc przez pryzmat tego co firmie udało się do tej pory dokonać i jak wiele posiada już w swoim dorobku, można śmiało powiedzieć, że gro obietnic zostało spełnionych.

Mugen powstał z pasji oraz miłości do wyścigów dwojga ludzi. Był to wyżej wymieniony Hirotoshi Honda oraz Masao Kimura, który jeszcze przed powstaniem Mugena stał się motoryzacyjnym weteranem z dorobkiem ponad pięćdziesięciu zwycięstw na japońskich torach w autach Hondy. Masao wniósł do firmy ogromny bagaż doświadczeń, który zdobył pracując dla Honda R&D (Research and Development) oraz tuż przed powstanie Mugena w Honda Racing Service Team. Hirotoshi z kolei wychowywany był od małego w środowisku, które idealnie sprzyjało ludziom chcącym osiągnąć sukces na arenie motosportu. Najstarszy dziedzic Hondowskiego imperium zbudował swój pierwszy sportowy samochód w fabrycznym garażu swojego ojca, znajdującym się tuż za rodzinną posiadłością. Pierwsze, ręczne dzieło powstało jeszcze przed ukończeniem nauki w największym uniwersytecie w Japonii pod nazwą Nihon University, który Hirotoshi ukończył w 1965 roku. Połączone siły doświadczonego i zahartowanego w bojach Masao z młodym i pełnym świeżych pomysłów Hirotoshim zadecydowały o przyszłym sukcesie Mugena na arenie nie tylko japońskiej, ale przede wszystkim międzynarodowej. Dodatkowo warto zauważyć, że Mugen nieformalnie tworzył się jeszcze zanim na światło dzienne wypuszczono pierwsze modele Civic, które w kolejnych latach okazały się świetną platformą do działań obu panów.

Przed napisaniem tego artykułu miałem wiele pytań, które pozostawały bez odpowiedzi. Tak naprawdę o Mugenie w sieci jest bardzo mało informacji, a w szczególności brakuje materiałów na temat tego co było na początku. Jak to wszystko się formowało i co było pierwsze? Samochody, czy może jednak motory? Po przekopaniu niewidzialnej pajęczyny dotarłem do faktów, którymi chce się podzielić.



Hirotoshi testujący modyfikowany przez siebie motocykl.

Plan na biznes był prosty. Mugen miał rozwijać Hondowskie technologie, ulepszać je, wdrażać swoje rozwiązania, a rezultatem miało być oferowanie klientom detalicznym produktów przypominających w pewnym stopniu profesjonalne, sportowe maszyny. Wracając do pytania co było pierwsze, auta, czy motory ciężko sobie na to odpowiedzieć, ale zanim Mugen stał się wielkim tunerem, ikoną, symbolem F1, a masa dzieciaków zaczęła przyklejać ich loga na swoje samochody to właśnie jednoślady były jednymi z pierwszych puzzli tworzącej się historii. Mugen po części wywodzi się z motocrossu i w pierwszej kolejności to właśnie z "Dirt Bikeów" Hondy wyciskano pierwsze poty. Crossy Mugena sprzedawano w Japonii, ale przede wszystkim w USA, gdyż tam dyscyplina ta była i jest ogromnie popularna.


Pierwszy motor sprzedawany przez Mugena na rynku USA - Mugen ME125 W1 z 1980 roku.

Dzisiaj Mugen robi na prawdę szybkie ścigacze o muskularnym wyglądzie, budzącym z pewnością respekt u niejednego z kierowców. Przykładem jest piękny, flagowy model CBR 1000RR, którego plakat wisi pewnie w pokoju nie jednego nastolatka. Na tym jednak zakończymy temat związany z jednośladami, gdyż nie to jest głównym nurtem naszego serwisu i przejdziemy do czterech kółek.


Mugen CBR 1000RR.

Pierwszym wyzwaniem dla Mugena związanym z autami był rozwój silnika o pojemności 1200cc, który montowano w nowo narodzonych modelach Civic pierwszej generacji. Niestety nie znalazłem rzetelnych informacji na temat zmian jakie zostały tam poczynione i jakich przyrostów dokonywano ulepszając ten motor. Z ciekawszych elementów dedykowanych do tego silnika jest pokrywa zaworów widoczna poniżej.


Pokrywa zaworów Mugena do silnika EB3.

Mugen machina zaczęła nabierać rozpędu. Od 1984 prócz podzespołów do tuningu silników zaczęto wytwarzać swoje ospojlerowanie oferując kompletne body kity poprawiające aerodynamikę. Następnie w 1986 roku zostaje podjęta decyzja, którą można uznać za jedną z kluczowych i mających niewątpliwie ogromny wpływ na dalszy rozwoju firmy. Honda Motor Company oficjalnie zwróciła się z prośbą do Mugena o przygotowanie nowego silnika dla potrzeb Formuły 3000. Prace nad tym silnikiem postępowały w bardzo szybkim tempie i już w 1987 roku odbyły się pierwsze testy, a rok później silnik o symbolu MF-308 sprawdził się idealnie w torowych warunkach. W tym samym roku Akihiko Nakaya w bolidzie napędzanym tą jednostką zdobywa mistrzowski tytuł w F3000. Pierwszy tak poważny silnik Mugena okazał się wyjątkowo udaną jednostką i dzięki niej firma podbiła japońskie tory Fromuły 3000 wygrywając praktycznie większość Grand Prix.

Po tak niewątpliwie dużym sukcesie apetyt wzrósł i tym razem Japończycy zdecydowali się podbić Stary Kontynent również w Formule 3000. W 1989 roku Mugen przy pomocy francuza Jean Alesi wygrał w Europie siedem na dziesięć wyścigów, co było równoznaczne ze zdobycie tytułu mistrza. Oczywiście zwycięstw bolidów z silnikiem MF-308 było dużo więcej, ale tu trzeba by prześledzić mocno historię F3000. Warto jeszcze zaznaczyć, że na tej samej platformie ścigali się i wygrywali tacy kierowcy jak Mika Hakkinen, Rubens Barichello, czy Eric Hélary.


Jean Alesi w bolidzie Jordana z silnikiem Mugena.

Niezwykle udana i obiecująca przygoda z F3000 otworzyła kolejne drzwi, tym razem prowadzące już na ostateczny poziom. W 1989 roku, równocześnie gdy na torach walczyła jednostka MF-308 inżynierowie Mugena pracowali nad 3,5 litrowym silnikiem V8 przeznaczonym do maszyn Formuły Pierwszej o kodowej nazwie MF-350. Był to pierwszy silnik zaprojektowany do tej klasy rywalizacji, który to jednak nigdy nie został użyty w wyścigu. Oczywiście nie zmienia to faktu, że wszczęto już prace przygotowawcze mające wprowadzić Mugena w świat Formuły Pierwszej.

Nowo podjęte działania i wytyczone cele nie zaniechały trwającej już mocno skutecznej rywalizacji w F3000, ale główne siły zostały rzucone na front F1. W 1991 roku Mugen otrzymał kolejne zlecenie od Hondy i rozpoczął prace przygotowawcze nad silnikiem V10 dla zespołu Tyrrella (Tyrrell Racing Organisation). W trakcie plany uległy jednak zmianie i docelowo silnik, któremu nadano symbol MF-351H trafił do bolidów zespołu Footwork (Footwork Mugen Honda), a możliwość wykorzystywania jego potencjału otrzymali Aguri Suzuki i Michele Alboreto. W przeciągu następnych dwóch lat jednostka MF-351H doczekała się wersji B, a Michele Alboreto zastąpił Derek Warwick.


Lotus 109 z silnikiem MF-351HC.

Pod koniec 1993 roku rozpoczęła się wędrówka Mugena po różnych teamach F1. Zespół Footwork podmieniony został na Lotusa w celu zbudowania nowego bolidu o kodowej nazwie Lotus 109. Nowa sto dziewiątka została oddana w ręce kierowców Johnna Herberta i Pedro Lamy, którego potem zastąpił Alessandro Zanardi. Niestety współpraca Mugena z Lotusem nie ułożyła się poprawnie i bardzo szybko przestała istnieć, a Mugen prędko przeskoczył do kolejnego teamu. Tym razem padło na włoski zespół Ligier (Ligier Gitanes Blondes), którego kierowcami w tym czasie byli Olivier Panis, Martin Brundle i Aguri Suzuki. Ponieważ w 1994 roku zmieniono przepisy oraz regulacje dotyczące pojemności silników, Mugen wprowadził zmodyfikowaną jednostkę V10 o pojemności 3L i symbolu MF-301H. Połączenie z zespołem Ligiera dało Mugenowi pierwszy duży sukces na arenie F1. Bolid z MF-301H prowadzony przez Oliviera Panisa odniósł pierwsze zwycięstwo podczas Monaco Grand Prix w 1996 roku.

Po pierwszym sukcesie na torze w Monaco na następny sezon Mugena przechwycił Alain Prost. Wcześniejszy silnik został ponownie ulepszony i nadano mu symbol MF301H-B. Za kierownicą bolidów Prosta w tym czasie zasiadał między innymi Jarno Trulli. Niestety z najnowszą wersją silnika były problemy i w tym przypadku Mugen nie zdążył nawet rozpakować walizek. Po roku czasu Prost dogadał się z Peugeotem, a Japończycy zaczęli szukać nowego partnera. Rezygnacja Prosta ze współpracy można powiedzieć wyszła Mugenowi na dobre, ponieważ na jego miejsce wskoczył zespół Jordana (Eddie Jordan). Dzięki temu w 1998 roku Mugen odniósł swoje drugie zwycięstwo, do którego przyczynił się Damon Hill prowadząc bolid Jordana na belgijskim torze Spa-Francorchamps. W 1999 roku szczęście dopisało jeszcze bardziej, gdyż kierowca Heinz-Harald Frentzen w tych samych bolidach zwyciężył dwukrotnie.


1999 rok - Heinz-Harald Frentzen w bolidzie Jordana z silnikiem MF-301HD.

Ostatnim etapem w Formule Pierwszej dla Mugena była decyzja Hondy o wejściu z własnymi silnikami do rywalizacji, jako zespół BAR (British American Racing) sponsorowany przez ogromny koncern tytoniowy British American Tobacco. Przez pierwszy rok Mugen wspierał team BAR, po czym ostatecznie wycofał się ze współpracy przez jakiś czas dostarczając jeszcze silniki do bolidów Jordana. Obecnie Mugen w żaden sposób nie współpracuje na tym polu z żadnym zespołem, a czas F1 najprawdopodobniej minął bezpowrotnie dla japońskiego tunera.

Kończąc w tym artykule wątek z F1 przejdziemy teraz na inne grunty sportowej rywalizacji. Mugen realizował swoje projekty w wyścigach klasy Super GT w seriach JGTC (Japan Grand Touring Car Championship). Przede wszystkim warto tu wspomnieć o modyfikowanym przez nich modelu NSX R-GT, który ściga się między innymi w barwach Castrola i Mugena. Sercem NSXa R-GT jest wolnossący silnik V8 o symbolu MF-408S. V ósemka o pojemności 4000 cm³ została zaprojektowana specjalnie z myślą o takich wyścigach jak 24 godziny Le Mans oraz American Le Mans Series. Aby sprostać ogromnym wymaganiom stawianym przez tego rodzaju długo dystansowe i mordercze dla silników wyścigi MF-408S musiał dysponować dużą mocą, mieć odpowiednie wymiary dopasowane do nadwozia NSXa oraz charakteryzować się dużą trwałością i wytrzymałością. Mugen wycisnął z tego silnika około 600 koni mechanicznych, które bezproblemowo radziły sobie na dystansach od trzech do pięciu tysięcy kilometrów.



2001 Castrol, Mugen NSX R-GT.

Czas iść w stronę podsumowania całego artykułu. Modeli Hondy przygotowanych przez Mugen Power, jak i sukcesów na torach jest bardzo dużo. Gdybyśmy chcieli to wszystko opisać oraz pokazać każdy model wraz z poszczególnymi specyfikacjami wyszła by z tego prawdziwa biblia. Firma nieustannie wypuszcza nowe zestawy podzespołów do najbardziej popularnych Hond takich jak Civic, Accord, Fit(Jazz), czy S2000. W szczególności warto pochwalić firmę za ich ostatni projekt bazujący na najnowszym, dostępnym tylko na rynku japońskim modelu Civic Type R w nadwoziu sedan. Projekt nosi nazwę Mugen RR i już teraz ma sporą rzeszę swoich fanów, chcących posiadać go w swojej kolekcji.


Najnowsze dzieło Mugena - Civic Mugen RR.

Na sam koniec tego tekstu podzielę się pewną ciekawostką związaną wprawdzie w pełni z firma Mugen, ale już nie za bardzo z samą motoryzacją. W 2006 roku Hirotoshi Honda oraz jego firma została oskarżona o oszustwa podatkowe, jakoby przedsiębiorstwo unikało płacenia podatków na sumę w wysokości jednego biliona yenów. Jak to w takich przypadkach bywa, potyczki sądowe trwają masę czasu, pochłaniają ogromne fundusze oraz niestety odwracają uwagę właścicieli od koncentrowania się wyłącznie na rozwoju firmy. Zainteresowanych odsyłam do linku w kolumnie po prawej, a sobie i wszystkim fanom życzę, a by firma Mugen jeszcze nieraz pozytywnie zaskoczyła nas swoimi projektami.

Zdjęcia:





















Komentarze 15

najlepsze | najnowsze | najstarsze

Ładowanie danych...
l3mur91 27.12.2010 10:38
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Nie miałem pojęcia,że Mugen motory też ogarnia emotka
Deox 27.12.2010 10:43
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Od motorów właśnie zaczynano.
antek 28.12.2010 21:06
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
świetny rzeczowy artykuł z mnóstwem informacji, o sporej części projektów nie miałem nawet pojęcia .
Aro 30.12.2010 20:40
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
przejrzysty i ciekawy artykuł, chcemy więcej emotka
rdk 01.01.2011 18:31
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 3    1 |
artykuł jest git majonez, ale i tak SPOON ALL THE WAY BABY!!! emotka
Deox 01.01.2011 19:43
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 3    3 |
Rdk powiedz to gasebowi. emotka
Pawco 01.01.2011 23:20
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Mugen CBR 1000RR piękny
gaseb 02.01.2011 12:50
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
bardzo fajnie, że powstał taki artykuł. jak byś chciał jakieś zdjęcia rarytasów mugena, daj znaka.

rdk MUGEN FTW!!!! ;D
Deox 02.01.2011 13:38
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 1    1 |
Gaseb wrzuć mi na maila, a zrobię jakiś wpis z rarytasami od Mugena.
Cino 02.01.2011 23:09
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Accord od Mugena robi robote emotka
gaseb 03.01.2011 11:43
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
mi sie te nowoczesne motocykle podobają bardzo.
Buzz 05.01.2011 12:39
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Bardzo fajny artykuł dzięki któremu dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy.
the_havran 14.01.2011 09:16
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 1    1 |
aRDiKej, łap minusa emotka Mugen All the Way Baby!
mario 25.01.2012 13:39
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Świetny artykuł i temat nie wąski SUPER
kogi7 08.02.2012 23:12
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
Ilość ocen: 1    1 |
Dokładnie,bardzo fajny artykuł


Dodaj swój komentarz:


Logowanie:
Email lub nick: Hasło:
Zapamiętaj
Komentarz:
DODATKOWE INFORMACJE

PODSTAWOWE INFORMACJE:

Loga:



Nazwa firmy:

Mugen Motorsports
(M-TEC Co., Ltd) (無限)

Lokalizacja:

Asaka, Japan
w pobliżu kompleksu Honda R&D

Założyciel:

Hirotoshi Honda



Data założenia:

1973 r.

Oficjalna strona w sieci:

www.mugen-power.com

Oficjalny dystrybutor w USA:

www.kingmotorsports.com

Niektóre produkty Mugena:

www.mugen-power.com

Pierwszy sprzedawany Cross Mugen ME125:



Flagowy ścigacz CBR 1000RR:





Pierwszy kierowca, który wywalczył tytuł dla Mugena w F3000:

Akihiko Nakaya



Silnik MUGEN MF-308 dla Formuły 3000:

Pojemność: 2997cc
Moc: 469 ps przy ponad 8500 rpm



Silniki MUGEN dla F1:

Mugen-Honda MF-351H:
(Honda RA101E)(1992)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3493cm3
Zespół: Footwork



Mugen-Honda MF-351HB:
(1993)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3500cm3
Zespół: Footwork



Mugen-Honda MF-351HC:
(1994)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3500cm3
Zespół: Lotus



Mugen-Honda MF-301H:
(1995)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 2998cm3
Zespół: Ligier



Mugen-Honda MF-301HA:
(1996)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 2998cm3
Zespół: Ligier



Mugen-Honda MF-301HB:
(1997)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3000cm3
Zespół: Prost

Mugen-Honda MF-301HC:
(1998)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3000cm3
Zespół: Prost



Mugen-Honda MF-301HD:
(1999)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 2999cm3
Zespół: Jordan

Mugen-Honda MF-301HE:
(2000)

Liczba cylindrów: 10
Układ: V
Pojemność: 3000cm3
Zespół: Jordan



Ostatni przygotowany bolid dla zespołu Jordan w sezonie 2000:

Mugen NSX R-GT z silnikiem MF-408S:

Symbol: MF408S
Typ: V8, NA(wolnossący),
32 zawory, DOHC
Położenie: wzdłużnie
Pojemność: 4000 cm³
Moc: 590+ hp (440 kW)
przy 9,500 rpm
Moment obrotowy: 519 Nm
przy 7,500 rpm
Długość: 559 mm
(bez koła zamachowego)
Szerokość 720 mm
Wysokość: 577 mm
Waga: 131 Kg

Hirotoshi Honda zmęczony sądową batalią:



Link do sprawy podatkowej:

The Japan Times

TAG CLOUD