JDM-Option.pl Forum
Forum fanatyków Japanese Domestic Market.

Suspension / Chassis Mods - Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia

TorquedMad_Mind - 2016-08-25
Temat postu: Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia
Jeśli ktoś śledzi mojego bloga (czyli nikt) zapewne już wie, jeśli nie - dowie się teraz. Otóż od serwisu MotoIQ otrzymałem pozwolenie i błogosławieństwo aby przetłumaczyć ich Ultimate Guide to Suspension & Handling, czyli biblię wiedzy, za co się zabrać, aby wóz był szybki w winklach.

Od RDK dostałem drugie błogosławieństwo na bieżące linkowanie do kolejnych części (jak coś to można podkleić jak już będzie kompletne)

Także ten - lecim!
Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #1: koła i opony.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #2: Kontrola ruchów nadwozia.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #3: szukanie balansu.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #4: Redukcja transferu masy.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #5: Niewybaczalny grzech – zbytnie obniżenie.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #6: Dodajemy negatywny camber.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #7: poprawienie zbieżności.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #8: Zrozumienie wyprzedzenia sworznia, pochylenia zwrotnicy, promienia zataczania.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #9: Wszystko jest w geometrii – roll center.


Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia #10: Bump Steer i Toe Steer



Zapraszam do komentarzy tu, czy na blogu + sugestie i info czy się gdzieś nie trzasnąłem w tłumaczeniu.

johnnyg - 2016-08-26

pierwszy artykuł, pierwsza tabelka, trzecia kolumna - toyo 888r czy toyo r888 ;) ?
Shaker - 2016-08-26

Tak jak pisalem na fb, super robota, fajnie sie czyta.

johnnyg, r888
oryginalny artykul pochodzi z 2010r a wtedy nie bylo jeszcze r888r :)

TorquedMad_Mind - 2016-08-26

Dzięki za spostrzegawczość - nazwy opon to było ctrl+c i ctrl+v bo z nimi nie obcowałem. Zgłosze przy okazji chłopaką z MotoIQ, że mają literówkę ;)

Kolejna część przetłumaczona. Publikacja? 31 sierpień o godzinie 15 ;)

Yaca - 2016-08-26

fajnie że Ci sie chciało ! MotoIQ ma świetne artykuły i przede wszystkim wiedze popartą doświadczeniami a nie internetami :-P
TorquedMad_Mind - 2016-08-26

Yaca napisał/a:
fajnie że Ci sie chciało ! MotoIQ ma świetne artykuły i przede wszystkim wiedze popartą doświadczeniami a nie internetami :-P

dokładnie tak. Wystarczy spojrzeć w ich sekcję projektów. Różne Marki, różne modele. Chłopaki mają olbrzymie doświadczenie w tym co robią, więc cieszę się, że mogę "podawać dalej" tą wiedzę. Wiem, że są osoby, które maja problem z technicznym angielskim i "poddawały się" przy takim tekście.

Przy okazji - można dopieprzyć "stęsowcą" twierdzącym, że wóz im się dobrze prowadzi :lol:

Jeśli chcecie udostępniać dalej - zapraszam ;) Tylko w formie linka do bloga.

Pit - 2016-08-26

Bio, mega fajny artykuł, szacun że Ci się chciało to tłumaczyć. ;-)
Gumka23 - 2016-08-26

Póki co informacje z tych, które mniej więcej są nam znane, ale czekam na kolejne części. Dobra robota!
TorquedMad_Mind - 2016-08-26

Gumka23 napisał/a:
Póki co informacje z tych, które mniej więcej są nam znane, ale czekam na kolejne części. Dobra robota!

Lecimy od podstaw do rzeczy "fikuśnych" ;)

TorquedMad_Mind - 2016-08-31

Nowa cześć na blogu + 1-szy post zedytowany :)
http://tqmm.pl/2016/08/31/balans-nadwozia/

TorquedMad_Mind - 2016-09-08

Czwarta część. Tym razem opis, co robić z masą, która lubi się przemieszczać :)
http://tqmm.pl/2016/09/07/redukcja-transferu-masy/

TorquedMad_Mind - 2016-09-15

Nowa część - podenerwuje ona trochę stęsowców, którzy uważają że szuranie po asfalcie i odbijanie kołami błotnik daje przyczepność:
http://tqmm.pl/2016/09/14/zbytnie-obnizenie/

TorquedMad_Mind - 2016-09-21

6 część - wykrzywiamy kółka!
http://tqmm.pl/2016/09/21...gatywny-camber/

TorquedMad_Mind - 2016-09-28

Część 7 - bawimy się ze zbieżnością :)
http://tqmm.pl/2016/09/28/poprawienie-zbieznosci/

TorquedMad_Mind - 2016-10-05

No i zapraszam do części numer 8:
http://tqmm.pl/2016/10/05...ochylenia-kwsz/

TorquedMad_Mind - 2016-10-12

Już przedostatnia część poradnika
http://tqmm.pl/2016/10/12...ii-roll-center/

TorquedMad_Mind - 2016-10-19

No i nadeszła ta chwila, kiedy oddaję w Wasze ręce ostatnią, dziesiątą część Poradnika Przyczepności. Mam nadzieję, że bawiliście się tak dobrze jak ja, a ta wiedza Wam się przyda. Dzięki wszystkim za feedback.
http://tqmm.pl/2016/10/19/bump-steer-toe-steer/

Youtro - 2016-12-06

wyszperałem nareszcie ten temat. Dzięki BIO :-)
fulek - 2019-01-27

Ciekawe jak ma się twardość sprężyn do stosowania stabilizatora. W JP widzę, że żaden z najszybszych civicow nie ma tylnego staba, Work, Aslan, YellowFactory itd..... za to sprężyny betony. A przy tych wydmuszkach poniżej 800kg taki gruby stab to już spory balast

Bio, weź dopisz jeszcze jedną część :mrgreen:

Demon - 2019-01-27

Dzięki wielkie za poradnik :-)
TorquedMad_Mind - 2019-01-27

fulek napisał/a:
Bio, weź dopisz jeszcze jedną część :mrgreen:

MotoIQ nie zrobiło kolejnego poradnika, więc raczej niezbyt :D

lukas4 - 2019-01-27

fulek napisał/a:
Ciekawe jak ma się twardość sprężyn do stosowania stabilizatora. W JP widzę, że żaden z najszybszych civicow nie ma tylnego staba, Work, Aslan, YellowFactory itd..... za to sprężyny betony. A przy tych wydmuszkach poniżej 800kg taki gruby stab to już spory balast

Bio, weź dopisz jeszcze jedną część :mrgreen:


W sumie patrzac na to logicznie to ma to sens. Biorac pod uwagę seryjne sprężyny stab ma zmniejszać różnice w ugieciu sprężyn między kolami od środka i na zewnątrz łuku, czyli zmniejszyć przechylanie auta. W tych wydmuszkach gdzie tył waży tyle co nic + całość jest mocno kompresowana przez areo kity betonowe sprężyny zapobiegają bujaniu bo nie bedzie praktyczne ugięcia - stabilizator nie za bardzo ma co robić. Ale to tylko takie teoretyczne biadolenie ;)

fulek - 2019-01-27

lukas4 napisał/a:
fulek napisał/a:
Ciekawe jak ma się twardość sprężyn do stosowania stabilizatora. W JP widzę, że żaden z najszybszych civicow nie ma tylnego staba, Work, Aslan, YellowFactory itd..... za to sprężyny betony. A przy tych wydmuszkach poniżej 800kg taki gruby stab to już spory balast

Bio, weź dopisz jeszcze jedną część :mrgreen:


W sumie patrzac na to logicznie to ma to sens. Biorac pod uwagę seryjne sprężyny stab ma zmniejszać różnice w ugieciu sprężyn między kolami od środka i na zewnątrz łuku, czyli zmniejszyć przechylanie auta. W tych wydmuszkach gdzie tył waży tyle co nic + całość jest mocno kompresowana przez areo kity betonowe sprężyny zapobiegają bujaniu bo nie bedzie praktyczne ugięcia - stabilizator nie za bardzo ma co robić. Ale to tylko takie teoretyczne biadolenie ;)


no też w ten sposób sobie to tłumacze... i przy moich 16kg na tyle i też już dosyć lekkim tyle tylny stab mógłby wyjechać


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group