Dlaczego auto nie zdobyło w Polsce popularności? Bo wyprzedzało epokę! Wtedy modne było wsadzanie większego wolnossącego silnika do mniejszego auta – czytaj osławione volkswagenowskie VR’ki w golfach.
Fenomen Daihatsu charde GTti polega na tym że w aucie tym zainstalowano 3-cylindrowy silnik rzędowy o pojemność 993cm3, 12 zaworowy o dwóch walkach rozrządu, wielopunktowy wtrysk oraz dodatkowo zainstalowano turbinę! GTTI 87-93 wszystkie produkowane tylko i wyłącznie w Japonii w fabryce w Osace. Silnik w wersji CB80 i CB70 (ten drugi wychodził tylko na rynek japoński i praktycznie niczym się nie różnił) jest fabrycznie zakuty. I z 60KM zrobiło się ponad 100KM. Dokładnie 101KM i 130Nm. Auto to waży 770kg z pełnym wnętrzem czyli nie wiele. W połączeniu z tym silnikiem auto to nie jedzie... ono po prostu zapie...dala! 7,8s do 100km/h w serii i uczucie że silnik leży nam na kolanach! Czyli całkiem przyjemnie.
Dodatkowy atut tego samochodu to kosmetyczne różnice pomiędzy zwykłym daihatsu charde a daihatsu charde GTti. Od seryjnej charady inne było zawieszenie - na amorach gazowych i twardszych sprężynach dodatkowo z przodu stabilizator i rozpórki doł i góra. Układ hamulcowy tez zupełnie inny, przód tarcze wentylowane tył tarcze zwykłe. Środek zmieniony, inna tapicerka, fotele wyprofilowane ala kubełki, obrotomierz wyskalowany do 9000, i ta magiczna zielona kontrolka turbo
Minus – brak zaplecza serwisowego! W Polsce nie ma żadnego ASO daihatsu. Najbliższe znajduje się w Niemczech. Od siebie dodam, bo sam przez to przechodziłem że do tego modelu części nad wymiarowe do remontu nie są produkowane, bo daihatsu ich nie przewidziało Można dostać nieoryginalne tłoki, panewki, pierścienie lecz trzeba je sprowadzać z UK i jak sie ostatnio dowiedziałem z Argentyny, ale rzadko kto to robi, bo koszta są spore i trafienie w tej chwili na zadbane gtti w PL jest praktycznie niemożliwe. Do tego dochodzi korozja w naszych warunkach klimatycznych. Przede wszystkim korozja tylnych nadkoli, progi, wewnętrzne nadkola tył, klapa bagażnika to jest standard.
_________________ size is nothing... boost is EVERYTHING
Dane techniczne:
Silnik benzynowy, trzycylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu.
Turbosprężarka (maksymalne ciśnienie 0,75 bara), chłodnica powietrza.
DOHC, 4 zawory na cylinder.
Wtrysk jednopunktowy.
Pojemność skokowa 986 ccm. (różne źródła różnie podają)
Średnica cylindra x skok tłoka 76,0 x 73,0 mm.
Stopień sprężania 7,8.
Moc maksymalna 74kW (101 KM) przy 6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 3500 obr./min.
Skrzynia 5-biegowa, napęd na koła przednie.
Zawieszenie niezależne: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu kolumny resorujące, wahacze poprzeczne i wzdłużne; stabilizatory.
Hamulce tarczowe, przednie wentylowane.
Opony 185/60 R 14 H.
Pojemność zbiornika paliwa 40 l.
Pojemność bagażnika 173/537 l.
Masa własna 810 kg, ładowność maksymalna 380 kg.
Maksymalna masa przyczepy z hamulcem 1000 kg. Rozstaw osi 2340 mm.
Wymiary dł./szer./wys. 3610/1612/1385 mm.
_________________ size is nothing... boost is EVERYTHING
Ostatnio zmieniony przez KAMILcom 2011-02-26, w całości zmieniany 1 raz
Zwykłe wersje w standardzie posiadają stabilizatory zarówno z przodu jak i z tyłu, jednak w Gtti są one grubsze.
Element silnika to wałek wyrównoważający.
_________________ The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does an oil change. It's a pity the ECU is so damn temperamental.
Starałem sie znaleźć coś o modelu g100 detomaso, ale niestety informacje ogólnie na temat zwykłej charady gtti są trudno dostępne, a detomaso to już samochód na miarę legendy z opowieści najstarszych indian
szczerze powiedziawszy nigdy mnie nie interesowały modele g2xx i g1x więc na temat detomaso tym bardziej nic nie napiszę.
Jeżeli chodzi o charade G100 GTxx to był to odpowiednik GTti na rynek tylko i wyłącznie japoński, nie była to żadna seria limitowana. różnic było niewiele, największa to seryjnie montowana klima której wersje na resztę świata nie posiadały, do tego pełna elektryka w standardzie. Poza tym termostat który się później otwierał. silnik nosił inną nazwę - CB70 i katalogowo miał 4 konie więcej od CB80, wydaje mi sie, że to wina inaczej zestrojonego ecu, bo silniki są identyczne oprócz tej klimy i termostatu. Więcej info też niestety nie znam, bo jednak gtxx to też spora rzadkość oczywiście nie aż tak jak detomaso...
_________________ size is nothing... boost is EVERYTHING
Jako ciekawostkę dodam że w Argentynie Gtti było sprzedawane z pełnym wyposażeniem tak jak Gtxx jednak nie posiadały one bodykitu GtXX a jedynie standardową dokładkę przedniego zderzaka
Jeśli chodzi o poszerzone wersje gtti to wyprodukowano krotką serie takich aut.
_________________ The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does an oil change. It's a pity the ECU is so damn temperamental.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum