Belgijska firma HyEngine Solutions nv, która zajmowała się (chyba już niestety nie istnieje) silnikami spalania wewnętrznego zasilanymi wodorem, uruchomiła projekt HyRacer. Miał on na celu stworzenie lekkiego samochodu sportowego zasilanego wodorem. Partnerami były Dynetek Industries Ltd., Uniwersytet w Gandawie oraz, ExZtra Motorsport. Projekt został dofinansowany przez IWT (Belgijska instytucja ds. innowacji), PMV (Belgijska instytucja wspierająca nowe przedsiębiorstwa).
Jako baza do przeróbki posłużyła Honda Civic eg6. Jej silnik B16A2 przerobiono na zasilanie wodorowe, uzyskując maksymalną moc 82 KM przy 5500 rpm i maksymalny moment 136 Nm przy 2500 rpm. Przy oryginalnych parametrach silnika nie jest to dużo, ale dla porównania podobne silniki innych firm:
Skompresowany wodór magazynowany jest w 35 MPa w 74 litrowym zbiorniku Dynetek, oprócz tego samochód wyposażony jest w 10 litrowy bak paliwa.
Problem niepożądanych zapłonów w układzie dolotowym rozwiązany został flanszą separującą przepływ wodoru i powietrza.
Szyna paliwowa pracuje przy ciśnieniu 3 bar, które redukowane jest stworzonym przez HyEngine Solutions reduktorem.
Firma podaje, że średnie zużycie paliwa to 1.3 kg H2/100 km.
Dla poprawy bezpieczeństwa na pokład zawitała klatka bezpieczeństwa i system gaśniczy OMP. O ergonomię kierowcy dba fotel kubełkowy oraz kierownica SPARCO oraz datalogger AIM Pista.
By poprawić prowadzenie samochód wyposażony jest w hamulce pochodzące z Hondy Integry Type R wraz z przewodami w stalowym oplocie oraz gwintowane zawieszenie firmy Koni. Opony o nieco zmniejszonej średnicy w porównaniu do oryginału to popularne 195/50/15, założone na felgi aluminiowe również pochodzące z Integry
Projekt zaprezentowano w maju 2011 roku na imprezie Clean Week odbywającej się na Circuit of Zolder
Czy to ma sens? Może nie, ale osobiście wolę taki napęd niż ogniwa paliwowe.
Opracowane na podstawie materiałów HyEngine Solutions oraz netinform.net przez Mateusz Gandyk Engineering: www.mg-eng.net
_________________ www.mg-eng.net „Les lois de la concurence font qu’un moteur qui ne double pas de
puissance en 12 à 15 ans meurt et l’entreprise qui le fabrique – aussi”
Claude Daugas
tez na to zwrocilem uwage no ale jezdzi też na benzynie.
znalazłem jeszcze film z hamowni
_________________ www.mg-eng.net „Les lois de la concurence font qu’un moteur qui ne double pas de
puissance en 12 à 15 ans meurt et l’entreprise qui le fabrique – aussi”
Claude Daugas
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum