Większość ludzi, którzy choć trochę interesują się motoryzacją wiedzą, że pod ta nazwą kryją się edycje samochodów Hondy o mozliwościach znacznie większych niż mniejsci i słabsi bracia.
Nie trzeba mocno główkować, by odkryć, że pod literą R kryje się słowo "Racing" i to sugerować powinno nam, z jakim autem mamy doczynienia. Oczywiście w tym wypadku jest to cywilna rajdówka, ale stanowi ona perfekcyjną bazę i zdecydowanie może zostać przekształcona w torowego demona prędkości.
Krótko mówiąc Type R-y są konstukcją w zamyśle zaprojektowaną i tworzoną tak, by przetrwać w takich warunka, jakie panują na torze i dostarczyć kierowcy dużych wrażeń. W modelach tych dążono do minimalizacji masy, a maksymalizowano osiągi i potencjał do tuningu silnika, zawieszeni itp. Dzięki temu i tak juz z szybkiego i zwinnego auta z salonu, można było wycisnąć dużo, dużo więcej.
Co wyróżnia te samochody spośród innych dowiecie się z tego postu! Oczywiście nie jst to tylko VTEC i czerowny znaczek "H" na klapie.
Modele:
NSX Type R:
Type R w tej postaci nalezał do bardzo małej limitowanej edycji. Honda wyprodukowała niewielką liczbę tych aut w 1992 roku i oczywiście tylko na rynek japoński. NSX Typer R spośród innych NSX wyróżniał się bardziej agresywnym zawieszeniem. Standardowo było twardziej i niżej. Waga auta została zredukowana do 1230 kg. Zwykły NSX ważył 1350 kg, czyli różnica spora. Samochód przygotowano typowo na tor, bez zbędnych gadżetów. Zrezygnowano między innymi z audio, klimatyzacji i elektrycznie opuszczanych szyb. By waga była jeszcze niższa do budowy auta użyto elementów z aluminium oraz montowano lżejsze felgi niż w serii.
Kolejna próba stworzenia szybkiego NSX nastąpiła dopiero w 1997 roku, kiedy to wprowadzono na rynek NSX Type S Zero, ale dopiero pełno prawnym następcą był NSX-R z 2002 roku. Auto jak zwykle trafiło tylko na rynek japoński. Wprowadzone zmiany to modyfikacja konstrukcji tylnego spojlera, by redukować jeszcze bardziej i tak już niski opór powietrza. Poprawiono także wloty powietrza i kształt maski, by chłodne powietrze docierało szybciej i w większych ilościach. Standardowo obniżono mase do 1270 kg(pamiętacie jak Hammond w Top Gear śmieje się z mieszka od gałki zmiany biegów, na której zaoszczędzono 5 gramów). Walka z masą trwa, dlatego w wersji z 2002 roku umieszczono specjalne lekkie fotele, które zaprojektowała i wykonała firma RECARO. Do produkcji tych foteli użyto włókna węglowego, co pozwoliło wyeliminować kolejne zbędne kilogramy. Uklad kierowniczy został skonstruowany na nowo, dzięki czemu auto pokonywało zakręty jeszcze zgrabniej i szybcie. Wszystkie te zmiany były na tyle inowacyjne, że NSX-R na torze radził sobie lepiej niż takie auta jak np. Ferrari 360 Challenge Stradale.
Dane jednostki napędowej w NSX-R:
Silnik: C32B - V6, 3179cc, dohc 24V
Max power: 276bhp @ 7100rpm
Max torque: 224lb ft @ 5300rpm
Przyspieszenie: 0 - 60mph(0 - 100km\h): 4.4sec
Prędkość maksymalna: 168mph
Cena: 12Y milionów (jenów, czyli jakieś £66,000)
Smutne napewno jest to, że Honda już zakończyła serie NSX, ale miejmy nadzieję, że pracuje nad jakimś zastępcą tego auta, które doczeka sie i wersji R.
Specially tuned ABS.
High mounted stop lamp.
Clutch start system.
Seatbelt pretensioners.
SRS airbag system, driver and passenger sides
Instrument panel:
MOMO leather wrapped steering wheel.
Carbon-black instrument panel with yellow needles.
Tilting, telescopic steering wheel mechanism.
Double key system
Interior:
Titanium ball-shaped shift knob.
Suede type interior
Power window
Auto heater
Recaro seats
Exterior:
Aluminum engine maintenance lid
SMC rear spoiler with stop lamp
Exclusive Honda emblem
Exclusive side emblem
Aluminum side air intake guard
Exclusive large diameter tail pipe
Exclusive engine head cover
Projector headlights
Performance:
4 channel digital ALB (anti lock brake)
4-wheel ventilated disc brakes
Special dampers
special springs and bushes
Custom low-ratio final gear
Pre-loaded LSD
Short pedal stroke clutch
Body-reinforced aluminum pipes.
Aluminum door beams
Front/Rear aluminum bumper beams
Small size battery
Tires & Wheels:
ENKEI 15x6.5 & 16x8.0 alloy wheel
High grip tires
Electric air pump.
Pressure gauge.
Titanium ball-shaped shift knob.
Lightweight floor carpet (red).
Aluminum carbon fiber combination center panel.
High-mat rubber furnishings.
Customs thin partition glass.
Carbon fiber side panels and shift plate.
Mesh-type shift boot.
Power window.
Console with center armrest.
Locking glove box with light.
Footrest (driver's side).
Full automatic air conditioner.
BOSE sound system.
Custom leather RECARO bucket seats.
Electric slide adjustment.
Exterior:
Carbon fiber hood with air outlet duct.
Front under cover with fins.
Carbonfiber rear spoiler.
Rear diffuser.
Honda red emblem.
Custom headlights garnish.
Custom red intake manifold top cover.
Heat blocking, UV cut glass (sides).
Variable intermittent front wipers (with mist function).
Projector type HID headlights (low beam) *
Rear hatch garnish
Performance:
Custom turned DBW.
Pre-loaded LSD (custom pre set weight).
4-wheel ventilated disc brakes with slits.
Custom hard-tuned suspension.
Body-reinforced rear damper bar.
Body-reinforced aluminum front pipes.
Custom Low-ratio final gear.
Tires & Wheels:
High grip tires [POTENZA RE070 ]
Custom aluminum wheels developed with BBS.
Aerosol-type tire puncture repair kit.
Electric air pump.
Pressure gauge.
Historia sportowych i szybkich Civic z pod znaku R zaczyna się jeszcze na długo przed pierwszym oficjalnym Civic Type R szóstej generacji. Prekursorami Type R 6 gen były modele EF9 (EF8 - Civic CRX) SiR z 1991 roku i EG6 SiR II z 1992. W tym okresie mamy już takie wynalazki jak B16, LSD, czy pasywnie sterowaną tylna oś, do tego dochodzą sukcesy Hondy w F1 i wszystkie drogi na niebie wskazują cel. Celem dla Hondy było tworzenie szybkich aut miejskich, które mogły by jednocześnie wozić właściciela do pracy, a także dać ogromną porcję emocji, gdy ten odczuje potrzebę sprawdzenia się jako kierowcy sportowego auta. Inżynierowie Hondy zabrali się do roboty i w ten sposób połączono istniejącą już serię EK4 (w Japonii SiR III) ze znanymi juz wcześniej, ale znacznie udoskonalonymi technologiami wcześniejszych projektów. Rezultatem tego było pojawienie się pierwszego Civic Type R.
EK9:
Pierwszy Civic Type R został oficjalnie zaprezentowany w Japoni 22 sierpniu 1997 roku! Hatchback EK9 napędzany jest cudem japońskiej motoryzacji. Specjalnie zaprojektowany na potrzeby tego auta silnik oznaczony został symbolem B16B. Pojemność tej jednostki napędowej to tylko 1.6 litra, a spece z Hondy wyciągneli z niej 185 koni. DOHC VTEC B16B wkręca się na wysokość 8200rpm, a zmienne fazy rozrządu wciskają nas w fotel od 6000rpm. Wysokoobrotowy B16B jest także chętnie podatny na tuning NA i jest on na tyle ciekawy, że może kiedyś poświęcimy mu osobny rozdział.
Typer R to jednak nie tylko B16B. Na pokład auta wsadzono wiele ciekawych rozwiązań i gadżetów. Standardowo zadbano o jak najmniejszą możliwą mase, tak aby te 185 koni nie musiało się zbytnio męczyć i pozbyto się sprzętów typu audio i tam gdzie sie dało wstawiono lekkie materiały. Do dyspozycji mamy szpere, twarde i niskie zawieszenie i oczywiście ulepszony układ hamulcowy. W środku miły dla oka czerwony dywan, tytanowa gałka zmiany biegów, kierownica MOMO, różne smaczki i oczywiście fotele firmy RECARO. Auto wyróżnia się także aerodynamicznym spojlerem i bardzo gustownymi dokładkami mającymi zmiejszyć opór powietrza. Całości obrazu dopełniają przedni, większy wlot powietrza i 7-ramienne alufelgi na pięciu śrubach, tak ja w ITR. W roku 1999 pojawiło się EK9 po liftingu. Dla mnie jest to zdecydowanie najwspanialszy Civic kiedykolwiek.
Jednostka napędowa w Civic Type R:
Silnik: B16B 98 Spec-R
Pojemność: 1595
Moc i odcięcie: (ps/rpm): 185/8200
Torque (kgm/rpm): 16.3/7600
Kompresja: 10.8:1
Driver SRS air bag system Standard
Passenger SRS air bag system Standard
ABS Standard
Side door beam Standard
Interior:
Power steering Standard
Carbon style meter panel Standard
MOMO leather wrapped SRS steering wheel Standard [368mm]
Titanium shift knob Standard
Air conditioning Standard
Power window Standard
Power door lock system Standard
Key less entry system -
Aluminum sports pedals -
Red floor mats Standard
Recaro seats Standard
Exterior:
Front under spoiler Standard
Rear under spoiler Standard
Rear spoiler Standard
Type-R exclusive emblem Standard
Electric door mirrors Standard
Alloy wheels 15 x 6.0
UV cut glass Standard
Privacy glass Standard
Red engine head cover Standard
Aluminum radiator Standard
Helical LSD Standard
Honda Motor Company wprowadzając na rynek pierwszy model Civic Type R EK9 odniosła spory sukces. Olbrzymie zainteresowanie i popyt na to auto skłonił właścicieli koncernu do wypuszczenia następcy, którym został Civic Type R EP3. Nowy model został zaprezentowany 18 października 2001 roku i jako pierwszy Civic z pod zanku R trafił po za granice Japonii. Ten duży niewątpliwie krok japońskiego koncernu ucieszył nie jednego fana Hondy nie pochodzącego z Kraju Kwitnącej Wiśni. Nie ma jednak róży bez kolców i tak też było w tym przypadku. Na początku na świat wyjechały dwie wersje EP3, wersja JDM produkowana dla potomków samurajów i EDM na potrzeby rycerzy Króla Artura z Wysp Brytyjskich. Obie wersjie kuto w tej samej fabryce, która mieści się w Swindon w Angli. Niestety wersja JDM była znacznie bogatsza. Pierwsza różnica to moc jednostki napędowej K20, która w JDM dysponowała liczbą 215 koni, a w EDM było ich już "tylko" 197. Motor 215 konny nazwano K20A, a słabszego bliźniaka nazwano K20A2. Kolejnym minusem EDM było brak seryjnego LSD(szpera), ktora gościła na pokładzie EP3 JDM. Na koniec, aby popsuć wszystkim humory, EDM pozbawiono foteli firmy RECARO. Sami więc widzicie, że dla fanów Hondy z całego świata życie nie jest łaskawe. Na koniec dodam, że standardowo póżniej pojawiła się wersja po liftingu w 2004 roku.
Pod maską EP3 siedzi kolejnym cudem motoryzacyjny. Po rewelacyjnym B16b Honda zaskoczyła wszystkich ponownie. K20A dojżewał powoli na stołach kreślarskich inżynierów Hondy i wyrósł na strasznie mocnego osobnika. Jednostka JDM K20A DOHC i-VTEC o pojemności 2.0-litra dysponuje mocą aż 215 koni mechanicznych, a na jej potrzeby skonstruowano 6 biegową, manualną skrzynie biegów.
Driver & front passenger SRS airbag system Standard
ABS with EBD Standard
LED high mounted stop lamp Standard
Bumper beam & door beams Standard
Interior:
EPS (electric power steering)
& VGR (variable gear ratio) Standard
UV cut glass Standard
RECARO front bucket seats Standard
MOMO leather wrapped steering wheel Standard
Aluminum shift knob Standard
Aluminum type center panel Standard
Exclusive white gauges Standard
Red floor mats Standard
Exterior:
Aeroform bumpers (front/rear) Standard
Rear tail gate spoiler Standard
Exclusive type-R emblems Standard
Colored side sill garnish Standard
Red engine head cover Standard
Colored electric door mirrors Optional
Rear wiper Standard
Alloy wheels 17x7 Standard
Mechanism:
Hard setting suspension Standard
Forged chrome-molybdenum steel flywheel Standard
Torque induction-type Helical LSD Standard
Front large size ventilated disc brakes Standard
Front strut tower bar Standard
C-package:
Auto air conditioner Standard
Power window Standard
Powered door lock Standard
Keyless entry system with welcome lamp Standard
Discharge headlights Standard
Privacy glass Standard
Colored fold-in electric door mirrors Standard
DC2 pojawiło się we wrześniu 1995 roku. Type R był mocniejszą, lżejszą i usportowiona wersja Integry Coupe. Od razu napisze, że model ten trafił do innych zakontków świata, ale jak zwykle Honda zastosowała odpowiednie sztuczki, by nikt nie miał wątpliwości, które DC2 jest na rynek japoński. Integra Type R zawitała do Europy pod szyldem Hondy, a do USA pod nazwą Acura Integra Type R. Wersja USA miała inną nazwę, ale auto było niemal identyczne. Europa natomiast, jak zwykle dostała Integre poddaną "przemianie". My przyjżymy się bliżej oczywiście wersji JDM. Do projekt tego modelu Honda wyznaczyła ludzi, którzy posiadali doswiadczenie zdobyte przy pracy nad pojazdami Formuły Pierwszej. Zadanie nie było proste, ponieważ Honda chciała stworzyć auto o sportowych właściwościach pozostawiając jednak komfort ***** auta osobowe. Integra otrzymała lepsze, bardziej agresywne zawieszenie, wzmocniono układ hamulcowy, a dla zniwelowania oporu powietrza dodano elementy areodynamiczne. Kolejną sprawą była walka z masą, która dotyczyła także i tego modelu. Wersje standardowe nie miały klimatyzacji, audio, czy szyberdachu, gadżety te były jednak dostępne w opcji. Projektanci wzorując się na modelu NSX zadbali także, by Integra miała nisko położony środek ciężkości, co przekładało się na dynamiczne prowadzenie auta. Ciekwaym rozwiązanie była też implantacja wspomagania kierownicy, którego siła działała w zależności od prędkości pojazdu, obrotów silnika oraz tarcia pomiędzy powierzchnią a oponami. Warto też wspomnieć o bardzo ładnych dziesięcio ramiennych felgach, które podkreślały wyścigowy charakter auta.
DC2 w moc zaopatrywane jest przez silnik o pojemności 1.8 litra DOHC VTEC o symbolu B18C. Jednostka generuje 200 koni mechanicznych i z cudownym odgłosem wkręca się na wysokość 8000 obrotów. Do dyspozycji są różne smaczki z opisanych powyżej modeli, takie jak: szpera, kierownica momo, tytanowa gałka, czy fotele RECARO.
W 1998 roku wypuszczono wersję po liftingu, jednak zmiany nie były wcale kosmetyczne. Wygląd zmienił sie nieznacznie, ale za to zdecydowanie poprawiono możliwości układu hamulcowego(miedzy innymi zwiększono rozmiar przednich i tylnich tarcz), oraz zawieszenia. Zmienił się także seryjny rozmiar opon z 195/55R15 na 215/45ZR16. Więcej różnic możecie wyłapać ze specyfikacji, która znajduje się poniżej. Z ciekawszych rzeczy moge jeszcze dodać, że dopiero w 1999 roku Honda zaczeła stosować tytanowe blaszki z nadrukowanym numerem seryjnym egzemplarza.
Jednostka napędowa w Integry Type R:
Silnik: B18C 98 Spec-R
Pojemność: 1797
Moc i odcięcie: (ps/rpm): 200/8100
Torque (kgm/rpm): 18.5/7500
Kompresja: 11.1
Driver SRS air bag system Option
Passenger SRS air bag system -
ABS Option
Side door beam Standard
Interior:
Power steering Standard
Carbon style meter panel Standard
MOMO leather wrapped steering wheel Standard [368mm]
Titanium shift knob Standard
Air conditioning Standard
Power window Standard
Power door lock system Standard
Carbon type panels Standard
RECARO seats Standard
Exterior:
Front under spoiler Standard
Rear under spoiler Standard
Wing type rear spoiler Standard
Type-R exclusive emblem Standard
Electric door mirrors Standard
Alloy wheels 15x6.0
Red engine head cover Standard
Aluminum radiator Standard
Helical LSD Standard
Others:
Strut tower bar Standard
DC2 (98spec):
Specifications:
Model Type GF-DC2 GF-DB8
Transmission 5MT
Layout FF
Seating Capacity 4 5
Driver SRS air bag system Standard
Passenger SRS air bag system Standard
ABS Standard
Side door beam Standard
Interior:
Power steering Standard
Carbon style meter panel Standard
MOMO leather wrapped SRS steering wheel Standard [368mm]
Titanium shift knob Standard
Air conditioning Standard
Power window Standard
Power door lock system Standard
Key less entry system - (standard Rx) -
Aluminum sports pedals - (standard Rx) -
Keyless entry system - (standard Rx) -
Digital clock - (standard Rx) -
Privcy glass - (standard Rx) -
Carbon type panels Standard
RECARO seats Standard
Serial number plate Standard
AM/FM radio with CD player - (standard Rx) -
Exterior:
Front under spoiler Standard
Rear under spoiler Standard
Wing type rear spoiler Standard
Type-R exclusive emblem Standard
HID headlights Standard
Electric door mirrors Standard
Electric fold-in door mirrors - (standard Rx) -
Alloy wheels 16x7.0
Red engine head cover Standard
Aluminum radiator Standard
Helical LSD Standard
Ostatni model Integry Type R oddano do sprzedaży 2 lipca w 2001 roku. Tym razem Europa została bez następcy DC2 i DC5 pod szyldem Hondy trafiła tylko na rynek Japoński, a w USA była to Acura RSX Type-S. Przy tworzeniu tego modelu towarzyszyły te same chęci i cele, co przy innych modelach Type R. Po raz kolejny sliczna karoserja w tradycyjnym juz kolorze "championship white" z czerwonym emblematem zagościła w salonach Hondy na terenie Japonii. DC5 napędzane jest cztero cylindrowym silnikiem K20A DOHC i-VTEC o pojemności 2.0 litra i dla potrzeb kierowcy generuje moc 220 koni mechanicznych. Na pokładzie szpera i sześcio stopniowa skrzynia. Ta wersja dziedziczy także wszystkie poprzednie smaczki starszych modeli Type R takich producentów jak Momo i RECARO. Zestaw hamulcowy przygotowała firma Brembo, która wyposażyła auto w cztery aluminiowe zaciski. W 2004 roku auto zostało poddane faceliftingowi. Dokładniejsze dane poniżej.
Driver & front passenger SRS airbag system Standard
ABS Standard
High mounted stop lamp Standard
Aluminium bumper beam & door beams Standard
Interior:
Full auto air conditioner Standard
Power steering Standard
Power window Standard
Powered door locks Standard
Keyless entry system with welcome lamp Standard
Exclusive weave key Standard
RECARO front bucket seats Standard
MOMO leather wrapped steering wheel Standard
Aluminium shift knob/pedal pads/foot rest Standard
4 independent dials gauge cluster Standard
Side step garnish Standard
Exterior:
Discharge headlights Standard
Front and rear under spoiler Standard
Wing type rear spoiler Standard
Colored side sill garnish Standard
UV cut glass Standard
Privacy glass Option
Exclusive Type-R emblems Standard
Red engine head cover Standard
Rear wiper C package
Colored electric door mirrors Standard
Colored fold-in electric door mirrors C package
Alloy wheels 17x7.0 Standard
Mechanism:
Hard setting suspension Standard
Aluminium front lower arms Standard
Forged chrome-molybdenum steel flywheel Standard
Torque induction-type Helical LSD Standard
Front Brembo brakes
300mm pillar-type ventilated discs
Aluminium opposed 4 piston calipers Standard
Brake air ducts Standard
Front strut tower bar Standard
Pierwszym usportowionym Accordem był model SiR o symbolu CD6 i produkowany był w latach 93-96. Istniejące tylko na rynku japońskim auto napędzane jest silnikiem H22A, który pakowano także do modelu Prelude JDM VTi. Pomimo, że Honda powołała do życia rodzinę Type R już w 1992 roku, Accord dostał się do niej dopiero w 1999 i pozostał w niej do 2002 roku. Oczywiście proszę nie mylić tego modelu z edycją Euro R, o której przyjdzie nam jeszcze napisać na forum.
Jak już pewnie się domyslacie, tak samo jak i w poprzednich Type R, tak i tu walczono dość skutecznie z masą i wzbogacono auto o sportowe bajery mechaniczne i stylistyczne. Lepsze zawieszenie, hamulce, elementy areodynamiczne oraz piekny biały lakier i czerwone RECARO w środku nie dziwiły juz nikogo. Do ciekawszych rzeczy jakie mozna napisać o tym aucie należy napewno silnik H22A. Jednostka o pojemności 2.2 litra oparta o technologie DOHC VTEC o robiącej wrażenie mocy 212 koni mechanicznych. Bardzo ciekawe jest to, że silnik 2.2 z Type R jest lżejszy o 57 kg od zwykłego 2.0 napędzającego "standardowego" Accorda.
Jednostka napędowa Accorda Type R:
Silnik: H22A DOHC VTEC
Pojemność: 2157 ccm
Moc: 212 HP
Torque (kgm/rpm): : 158 lbft/7200rpm
Przyspieszenie: 0-100 km/h 7.2 s
Prędkość max: 230 km/h
Kompresja: 11.0 : 1
ENGINE 4 cyl. in a row, 4 valves per cyl, 2157 ccm dohc Vtec,
MAXIMUM POWER 212 HP / 7200
0-100 km/h 7.2 s
TOP SPEED 230 km/h
GEARBOX manual; 5 gears
0RATIOS I 3.285:1
II 2.090:1
III 1.481:1
IV 1.071:1
V 0.870:1
R 3.000:1
BRAKES front - ventilated disc 300 mm
back - disc 260 mm
RIMS alloy, 7x17"
TYRES 215/45 ZR 17 Michelin
DIMENSIONS L / W / H 4595 / 1750 / 1430 mm
WHEELBASE 2675 mm
WEIGHT 1344 kg
WEIGHT/POWER RATIO 6.33 kg./HP
Po zapoznaniu się z modelami zapraszam do ciekawego artykułu (niestety potrzebna znajomość angielskiego). Artukuł nosi tytuł:
"Honda Integra Type R Meets Civic Type R" i jest dostępny pod tym linkiem: http://www.honda.org.uk/h...vic_type_r.html
Bardzo fajne prównanie tych modeli.
Mam nadzieję, że przybliżyłem Wam choć trochę serię Type R i to co napisałem jest interesujące.
Auto: Kia Stinger Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 3957 Skąd: Gdynia
Wysłany: 2008-08-09
Cytat:
Ciekwaym rozwiązanie była też implantacja wspomagania kierownicy, którego siła działała w zależności od prędkości pojazdu, obrotów silnika oraz tarcia pomiędzy powierzchnią a oponami
Że cooo? DC2 ma najnormalniejsze w świecie wspomaganie, siła jego działania zależy tylko od sprawności pompy....Skąd jest to info?
_________________ Plany to marzenia z datą realizacji.
http://www.1mad.pl
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum