Toyota Supra MK IV by Radek.



Supra MK IV to bardzo wyjątkowy i bardzo rzadko spotykany samochód. Produkowany był od wczesnych lat dziewięćdziesiątych, a dokładnie od 1993 do 2002 roku. Obecnie minęło już sporo lat od momentu, kiedy pierwsze egzemplarze zjechały z fabrycznych linii montażowych. Jednak pomimo upływu czasu, sportowa sylwetka flagowego produktu Toyoty nadal wzbudza ogromne emocje i zainteresowanie oraz mocno przykuwa wzrok gapiów na ulicach. Dzieje się tak ponieważ ostatnia generacja Supry wyróżnia się na tle innych pojazdów nietypowym i ponad czasowym wyglądem. Wydawać by się mogło, że nadwozie MK IV zawsze będzie wyglądać wyjątkowo nowocześnie i niepowtarzalnie jak w czasach swojej młodości.



Bohaterka tego artykułu to prawdziwy okaz i rarytas, zarówno na polskich jak i europejskich drogach. Jest to model hard top charakteryzujący się mniejszą wagą i dodatkowym usztywnieniem. Takie modele są tylko dwa w Polsce i tylko kilka sztuk w Europie, co zdecydowanie obrazuje z jak nie codziennym autem mamy do czynienia. Jej czarną sylwetkę przemieszczającą się wieczorami po ulicach miasta można spotkać w Gdyni. Obecnie właścicielem jest jeden z członków trójmiejskiego klubu street-racingowego o imieniu Radek. Wcześniej Supra należała do Dawida Sampa, człowieka znanego w śród pasjonatów tego samochodu oraz częstego uczestnika zawodów na 1/4 mili. To właśnie Dawid oraz jego firma NIKORACING odpowiedzialni są za budowę od podstaw tego pojazdu oraz dobór i przebieg modyfikacji.



Pasjonaci z NIKORACING włożyli w ten projekt ogrom ciężkiej pracy oraz poświęcili masę swojego czasu. Ogółem stworzenie tego samochodu zajęło dwa długie lata. Projekt pociągną też za sobą spore środki finansowe, ponieważ trzeba było kupić dwie Supry. Zakupiono jeden model wolnossący(hard top, lhd, manual - bardzo rzadki) i drugi Twin Turbo(targa, manual).
Wolnossąca została rozebrana do gołej blachy, a podzespoły oprócz samej karoserii sprzedano, po czym została polakierowana i na nowo uzbrajana w graty z wersji Twin Turbo. Przyczyną takiego zabiegu była oczywiście walka z masą. Różnica w wadze między seryjną TT, a wersją hard top jest bardzo wyraźna. Targa w serii waży 1705 kg, a hard top łącznie z wypruciem przez Dawida zszedł do 1460 kg, dlatego zdecydowanie warto było przygotować nowy samochód na bazie wersji hard top.



Przygotowania objęły między innymi delikatne poprawy nadwozia poprzez usunięcie obrysowych lamp, kierunkowskazów, elektrycznej anteny, wycieraczki tylnej szyby oraz tylnego spojlera dla uzyskania idealnie opływowej bryły. Następnie zmodyfikowane zostały tylne błotniki pod dragowe koła, a z przodu zamontowano zderzak firmy Top Secret. Całość została pokryta nowym lakierem z palety Mercedesa, a na koniec przyciemnione zostały szyby. Dzięki powyższe zabiegom i tak już mocno agresywny charakter Toyoty został podkreślony jeszcze bardziej. Po skończeniu nadwozia kolejne modyfikacje ukierunkowane zostały na polepszenie osiągów. Celem dalszej redukcji masy pozbyto się kolejnych elementów takich jak klimatyzacja, tempomat, system poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, usunięto tylne pasy, itp. W komorze silnika zdecydowanie zrobił się mniejszy tłok, co zapewniało też lepszą cyrkulację powietrza. Z dodatkowych rzeczy o których warto jeszcze wspomnieć jest wyeliminowanie przepływomierza i zastąpienie go map sensorem. Przyrost mocy nastąpił między innymi poprzez zwiększenie doładowania oraz wymianę układu wydechowego. W tej chwili dostępne są dwa ustawienia dozujące moc odpowiednio do warunków i wymogów kierowcy. Mamy do dyspozycji ustawienie słabsze na miasto i dragowe na 450km 517nm. Supra przy 415KM i tragicznej nawierzchni na zawodach w Pruszczu pojechała 1/4 mili w czasie 12.829. Obecnie auto znajduje się w ścisłej czołówce najszybszych samochodów w Trójmieście, co nie oznacza jeszcze, że to już koniec rozwoju. Toyotę stać na pewno na więcej o czym przekonamy się może już w obecnym sezonie.



Lista czołówki z Trójmiasta:

1) Porsche 996 Turbo 11.434
2) Toyota Supra T 6sp 11.805
3) Subaru GT 12.021
4) Corvette C6 Z06 12.243
5) Nissan Skyline R32 GTR 12.258
6) Nissan 350z TT 12.411
7) Porsche 996 GT3 mk2 12.468
8 ) Vectra Turbo 12.716
9) Toyota Supra TT 6sp 12.829
10) Bmw E60 M5 12.831
11) Porsche 944 Turbo S 12.874
12) Civic 2.2 Turbo 12.988
13) Lancer Evo VIII 13.198
14) Bmw E36 M3 3.2 13.252
15) VW Golf II Turbo 13.389
16) Subaru Impreza STI 13.41
17) Porsche 944 S 13.487
18) Civic 1.6Vti Turbo 13.545
19) Civic Type-R 13.546
20) Camaro Z/28 13.558

Dane podawane były w momencie ukazania się artykułu i z czasem na pewno ulegną zmianie.



Wszystkie zdjęcia, jak i artykuł zostały zamieszczone za zgodą i przy akceptacji właściciela pojazdu, jako osoby decydującej o prawach autorskich. Artykuł jest własnością serwisu JDM Option.pl i nie można kopiować go w całości, lub fragmentach bez pozwolenia autora.

Artykuł opracował Deox.