Czym jest JDM? Skąd pochodzi? Dlaczego fascynuje aż tak wiele osób? Na te, jak i inne pytania postaram się szczegółowo odpowiedzieć w tym artykule. Zapraszam serdecznie i zachęcam do przeczytania.
Honda Civic Type R sedan dostępna tylko na rynku Japońskim.
Już na samym wstępie chciałbym mocno zaznaczyć, że ciężko jest w paru słowach przekazać idealną receptę i podać stałą definicję magicznego skrótu JDM. Jest to bardzo trudne ponieważ twór ten nie jest opisany sztywnymi ramami i wciąż intensywnie ewoluuje. Bardzo dynamiczny rozwój, jak i co raz to nowsze trendy powodują, że postrzeganie w tym wypadku zależy od indywidualnego odbioru i interpretowania przez daną osobę szeregu czynników. To wszystko sprawia, że JDM w oczach wieli ludzi może być widziany i odczytywany na szereg różnych sposobów.
Honda Civic Type R sedan dostępna tylko na rynku Japońskim.
W pierwszej kolejności powinniśmy zacząć od suchej teorii. Tajemnicze trzy litery J,D,M są skrótem od terminu Japanese Domestic Market, co w języku polskim oznacza "japoński rynek krajowy". Pojęcie to samo w sobie nie jest niczym nadzwyczajnym i po prostu jest częścią terminologii, która określa i wskazuje przeznaczenie lub pochodzenie produktu. W skrócie wygląda to tak, że jeśli coś jest wyprodukowane tylko i wyłącznie na rynek japoński i tylko tam jest to oficjalnie dostępne, to możemy powiedzieć o danym produkcie, że jest JDM. Najczęściej termin ten stosuje się w przemyśle motoryzacyjnym, ale i nie tylko. Podobnych skrótów używa się również do opisu ekonomicznych rynków innych krajów, czy nawet kontynentów.
Przykład:
JDM - Japanese Domestic Market
USDM - United States Domestic Market
EDM - Europe Domestic Market
Nissan Nismo Skyline GT R Z Tune - wyprodukowano tylko 20 egzemplarzy.
Teraz można by spytać dlaczego te produkty są tak przez niektórych pożądane. Wynika to przede wszystkim z tego, że są one po prostu oficjalnie nie dostępne po za granicami Japonii. Dodatkowo niektóre z nich charakteryzują się zupełnie inną jakością i wykonaniem ponieważ przy ich produkcji użyto np. lepszych surowców, lub sama produkcja odbywała się w innej technologii, co sprawia, że są po prostu lepsze, bardziej wydajne i wytrzymalsze. Przykładem takiego stanu rzeczy może być np. to, że dopiero teraz możemy nabyć nowego Nissana Skyline GT-R po za Japonią, co wcześniej było niemożliwe w przypadku starszych modeli. Nigdy też nie produkowano wielu innych samochodów z kierownicą po lewej stronie, takich jak np Civic Type R szóstej generacji o symbolu EK9, czy najnowszej Integry Typer R o symbolu DC5. Kolejnym przykładem są różnice w parametrach topowych silników. Dla porównania europejskie Hondy Civic Type R EP3 mają mniejszą moc niż Japońskie siostry, a także zostały zubożone w seryjnym wyposażeniu o takie smaczki jak szpera, czy fotele marki RECARO. Ogólnie mówiąc, to auta na japońskim rynku wyróżniały się bogatszym wyposażeniem, o czym świadczy choćby fakt, że już pod koniec lat 80tych i na początku 90tych oferowano nawigację satelitarną, ciekawsze zegary, dodatkowe schowki we wnętrzu auta, szklane dachy itp. Takich przykładów jest masa. Wszystko zależy od marki i modelu.
Nissan Nismo Skyline GT R Z Tune - wyprodukowano tylko 20 egzemplarzy.
Powyższy informacje są tylko skrótem tego co zawiera się w szerokiej interpretacji pojęcia JDM, które dziś stało się kultem, a dla niektórych nawet sposobem na życie. Oczywiście pierwsi jak zwykle byli Amerykanie, którzy masowo już teraz handlują gorącymi częściami prosto z Kraju Kwitnącej Wiśni, bo tak naprawdę JDM nabiera wartości dopiero poza granicami swojego kraju. Ogromny wpływ na taki stan rzeczy ma fakt, że dla Japończyków są to gadżety łatwo dostępne, a inni muszą się o nie mocno starać. Kluczową sprawą jest to, że ilość produkowanych części jest ograniczona, gdyż cała produkcja przeznaczona jest na jeden rynek, co automatycznie stanowi o małej liczbie egzemplarzy i trudności zaspokojenia wszystkich chętnych. Rzadkość powoduje, że import takich części i tak już utrudniony przez japońskie prawo jest bardzo kosztowny. Do tego dochodzi wartość kolekcjonerska i tak oto otrzymujemy strasznie wysokie sumy za przedmioty, które same z siebie nie mają dużej wartości.
"Speed Shop Type one" - sklep firmowy Spoon Sports.
Kolejnym elementem JDM jest ogromny rynek wtórny podzespołów tuningowych, i przede wszystkim cała machina związana z gamą wszelkich wyścigów i federacji takich jak JGTC (All-Japan Grand Touring Car Championship), Super GT i bijący dzisiaj wszelkie rekordy popularności drifting w postaci D1GP. Ten biznes rozrasta się w ekspresowym tempie i pochłania co raz większe grona miłośników na całym świecie. Duży udział w popularyzacji i kształtowaniu owego biznesu mają filmy spod szyldu Best Motoring i wielkie nazwiska takie jak Tsuchiya, Hattori, Nomura, Nagata, Tatsuru i wielu, wielu innych. Znawcy tematu na pewno wiedzą o kogo chodzi. Są to osobistości gwarantujące swoja obecnością najwyższy poziom emocji.
"Speed Shop Type one" - sklep firmowy Spoon Sports.
Rozmawiając o JDM nie sposób pominąć także kultowych już japońskich tunerów. Firmy takie jak Nismo, Mugen, Spoon, Toda, TRD, HKS, Jun i masa innych, którzy pokazali światu jak należy zwiększać parametry silników, ulepszać układy hamulcowe, zawieszenie, elektronikę itp. Swoimi produktami wzbogacali i tak już bardzo dobre parametry aut, dzięki czemu stosunkowo tanie samochody w konfrontacji na torze, czy ulicy biły na głowę konkurencję z górnych półek cenowych.
Zawody D1GP - Nissan GTR Nokumena.
Poznanie tego wszystkiego wymaga naprawdę sporo czasu i starannego zgłębiania wiedzy. Dziś jednak początkujący fani mają znacznie prościej, ponieważ internet jest już do bólu nasączony wszelką potrzebą wiedzą i informacje są w zasięgu każdego. Do dyspozycji mamy szereg for i portali internetowych, które bombardują Nas masowo artykułami, zdjęciami oraz filmami z takich stron jak np. YouTube. Możemy też importować zagraniczna prasę, magazyny video, czy nawet pełnometrażowe produkcje filmowe takie jak "Drift Bible" z Keiichim Tsuchiya, czy amerykańskim "The Pursuit of Function".
Zawody D1GP - sesja treningowa.
Sumując to wszystko chcę jeszcze raz przypomnieć, że każdy z Nas na swój sposób odbiera nurt JDM i to co napisałem odzwierciedla moje własne spojrzenie na sprawę. Ciężko o JDM pisać i wiele zależy od indywidualnego podejścia do sprawy. Musimy tylko pamiętać, aby nie łamać podstawowej zasady jaka hołduje temu wszystkiemu, a mianowicie to, że w JDM najważniejsza jest funkcjonalność i wartość użytkowa auta i każda instalowana modyfikacja ma wpływać progresywnie na parametry auta, a nie odwrotnie. Nie ma tu kompletnie mowy o wielkich szpanerskich kołach, bzdurnych świecidełkach i neonach, dziadowskich lex lampach, drzwiach ala Lambo i innych tandetach, które nijak mają się do prawdziwego tuningu. Proponuję też wziąć sobie do serca poniższe, bardzo trafne cytaty.
Legenda japoński torów wyścigowych - Keiichi Tsuchiya.
Cytaty:
"JDM"?
"Function of racing is the fashion"
"Racing is the ultimate inspiration, racing never goes out of style and function of racing is the fashion so if you have a properly functioning car it will never go out of style"
oraz
"JDM is not longer determined by a "Made in Japan" sticker, it has evolved into something far bigger."
Deox
Artykuł jest własnością serwisu JDM Option.pl i nie można kopiować go w całości, lub fragmentach bez pozwolenia autora. Artykuł opracował Deox.