Keiichi Tsuchiya - legenda Driftu.

W życiu każdego człowieka bardzo ważne jest posiadanie kogoś, kogo można nazwać idolem, bohaterem, czy autorytetem. Niezależnie od tego jaką dziedziną życia się pasjonujemy, każda z nich ma właśnie swoich bohaterów, ludzi, których podziwiamy, szanujemy, a czasem nawet staramy się naśladować. Owi herosi budzą w nas zaufanie, mają mniejszy, lub większy wpływ na nasze życie, myślenie, czy zachowanie. Dodatkowo nasi idole odgrywają jeszcze jedną ważną role, a mianowicie mają wpływ na rozwój tego w czym są najlepsi i poprzez swój profesjonalizm wymuszają postęp. Do grona takich osobowości zdecydowanie pasuje Keiichi Tsuchiya okrzyknięty prawdziwym "królem Driftu".



Keiichi Tsuchiya (土屋圭市) jest japońskim, profesjonalnym kierowcą wyścigowym rozpoznawanym przez ogromną rzeszę fanatyków sportów motoryzacyjnych na całym świecie. Urodził się 30 stycznia 1956 roku w Nagano. Jego osoba znana jest także pod pseudonimem "DK", skrót od "Drift King", co w polskim tłumaczeniu oznacza "Król Driftu", lub w języku japońskim Dorikin (ドリキン). Tsuchiya zapracował sobie na ten przydomek swoim nietypowym podejściem do jazdy na torze. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach, w których normalnie go nie stosowano. Na swój przydomek zapracował sobie również swoją wielką pracą włożoną w propagowanie i popularyzację tej dyscypliny w Japonii, jak i na całym świecie.



Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge, czyli wyścigów odbywających się po krętych drogach położonych na górskich zboczach, charakterystycznych dla japońskiego położenia geograficznego. Swoją sportową karierę rozpoczął od amatorskich wyścigów serii Fuji Freshman w 1977 roku i w przeciwieństwie do większości zawodowych kierowców w Japonii, którzy wywodzili się z rodzin, gdzie tradycja motoryzacyjna była bardzo mocno zakorzeniona i ułatwiała stawiać pierwsze kroki w profesjonalnym świecie, Tsuchiya wyniósł swoje umiejętności wprost z nielegalnych wyścigów ulicznych. Keiichi stał się prawdziwą legendą ulicy i to pozwoliło mu wstąpić na ścieżkę zawodowstwa, ale i wzbudzało szacunek, który zawdzięczał tylko i wyłącznie sobie oraz własnym umiejętnością.



W ciągu swojej kariery ścigał się na terenie Japonii i brał udział w takich cyklach zawodów jak Japanese Formula Three Championship, Japanese Touring Car Championship (JTCC) jeżdżąc początkowo w Cosmo Oil Sierra Cosworth, a następnie za kierownicą Nissan Skyline GT-R. W serii Supertouring Car Championship mogliśmy oglądać go w Hondzie Civic. W 1995 roku wygrał w swojej klasie wyścig 24 Hours of Le Mans w Hondzie NSX i zajął ósmą pozycję w łącznej klasyfikacji wszystkich klas. Rok później uzyskał najlepszy czas okrążenia w tym samym wyścigu kierując Toyotą GT-One pokonując jednocześnie BMW V12 LMR. Niestety ten sam samochód zepchnął go z trasy, co skończyło się zniszczeniem opon i wyścig został nie ukończony. Kolejne doświadczenia Keiichi zdobywał w latach 1998-1999 w wyścigach NASCAR na kultowych już torach Suzuka i Twin Ring Motegi, po czym w wieku 47 lat zakończył swoją profesjonalną karierę jako kierowca wyścigowy i przeszedł na emeryturę. Swój ostatni wyścig Tsuchiya odbył na torze Suzuka w zawodach Japanese GT Championship (JGTC).



Emerytura w przypadku tego pana nie oznaczała jednak spoczynku na laurach i zaprzestania prac nad własnym rozwojem. Od tego momentu Tsuchiya miał więcej czasu, aby skupić się na różnych projektach i przede wszystkim na promowaniu tak charakterystycznego dla jego osoby sposobu stylu jazdy, czyli wykorzystywaniu driftu do pokonywania zakrętów. Jakiś czas po odejściu objął stanowisko szefa zespołu biorącego udział w cyklu JGTC pod nazwą ARTA (Autobacs Racing Team Aguri). Pod jego skrzydła trafiły obie klasy GT500 oraz GT300 i trwało to do 2005 roku. W między czasie Keiichi nabył też firmę zajmującą się produkcją zawieszenia pod nazwą Kei Office, a następnie odsprzedał swoje udziały firmie Ogura Racing Clutch także w 2005 roku.



W nowym etapie życia nastąpił trwały związek z działalnością prasową i medialną, co w dużej mierze pozwoliło dotrzeć do ogromnego grona odbiorców śledzących motoryzacyjne wydarzenia na japońskiej scenie. Keichii stał się główną postacią magazynu "Best Motoring", który wydawany był na kasetach VHS, a obecnie ukazuje się na płytach DVD i w całości poświęcony jest motoryzacji. Szczególną popularność przyniosły mu edycje z cyklu "Hot Version", gdzie skupiano się tylko na zmodyfikowanych samochodach i sportowych aspektach motoryzacji. Tsuchiya występuje również gościnnie w konkurencyjnym magazynie Video Option, który jest bardziej ukierunkowany na drift i otoczkę zawodów D1 Grand Prix. Dodatkowo w życiu Keiichiego pojawiały się akcenty powiązane ze światem filmu i kina. Początkowo był doradcą przy tworzeniu animowanych serii traktujących o nielegalnych wyścigach w Japonii takich jak Wangan Midnight i Initial D, gdzie nawet wystąpił gościnnie w jednym z odcinków. W latach 1988-1996 pojawiły się epizody z dużym ekranem w postaci cyklu sześciu filmów pod tytułem Megalopolis Expressway Trial (首都高速トライアル, Shuto Kousoku toraiaru), gdzie ścigano się na autostradzie Shuto Expressway. W 2006 roku zagrał też rybaka w filmie The Fast and the Furious: Tokyo Drift i odpowiedzialny był za kaskaderskie wyczyny pod czas kręcenia ulicznych pościgów. Zdecydowanie trzeba też wspomnieć o filmie instruktażowym pod tytułem "Drift Bible", czyli "Biblia Driftu", gdzie Keiichi uczy jak pokonywać zakręty kontrolując auto w poślizgu. Film ten dla wielu fanatyków tej dyscypliny jest pozycją kultową i pozwala zrozumieć podstawowe zasady omawianego stylu jazdy.



Analizując karierę Keiichiego nie sposób pominąć także Toyoty AE86 Sprinter Trueno, auta, które stało się swego czasu najbardziej popularnym samochodem sportowym w Japonii. Nazywano ją "Hachi-Roku" co znaczyło "osiem sześć". Tym pojazdem Tsuchiya demonstrował paletę swoich umiejętności. Obecnie Tsuchiya jest jednym z oficjalnych sędziów D1 Grand Prix i w dalszym ciągu występuje w cyklu "Best Motoring" promując Japońską szkołę jazdy na całym świecie.





Ciekawostki:


- Jego znakiem firmowym od wielu lat jest zieleń znajdująca się na kasku oraz kombinezonie.

- Na torze czuje się świetnie w każdych warunkach. Deszcz mu nie przeszkadza i jedzie wtedy tak samo szybko i bezbłędnie, podczas gdy inni kierowcy są bardziej ostrożni, a przez to wolniejsi.

- Nigdy nie udało mu się wystartować w zawodach "hachi-roku" nad czym bardzo ubolewa. Jednak podczas kręcenia BMI zorganizował "własne" zawody w których w końcu wystartował i wygrał jeden z przejazdów.

- Kocha AE86 Trueno (o czym chyba każdy wie) ale i Hondę NSX, którą sam posiada w wersji Type-R.

- Pytany o to dlaczego jeździ bokiem w zakrętach odpowiada, że to nie dlatego, że jest szybciej, ale dlatego, że to bardziej ekscytujące.

- Uważa, że moc jest niczym bez kontroli i zawsze powtarza, że jednym z najważniejszych czynników jest balans.

- Tsuchiyii zawiesili na jakiś czas licencję wyścigową za nielegalny drifting w górach, ponieważ takich wyczyny nie powinny być praktykowane przez zawodowych kierowców.



Biografia i szczeble kariery:


Born January 1956
1977 Debut in Fuji Freshman series.
1977-1984 Ran selected entries in All Japan Touring Car championship.
1984 Fuji Freshman series race (Toyota AE86)= 6 wins
1985 All Japan Touring Car championship (Toyota AE86) 1st in Class 3
1986 Corolla Sprinter Cup-2 podium places
1987 All Japan Touring Car championship (Honda Civic)-1 win
1988 Toyota Cup-1st overall
All Japan Touring Car championship (BMW M30)-3rd in Class 2
Macau Guia race (BMW M3)-4th overall
1989 All Japan F3 championship
All Japan Touring Car championship (Ford Sierra Cosworth)-1 win
1990 All Japan Touring Car championship (Ford Sierra Cosworth)
Macau Guia race (Ford Sierra Cosworth)
New Zealand Touring Car series (Toyota)
1991 All Japan F3 championship (Ralt-Mugen)-10th overall
All Japan Touring Car championship (Nissan Skyline GT-R)-5th overall
1992 All Japan Touring Car championship (Nissan Skyline GT-R)
1993 All Japan Touring Car championship (Taisan Nissan Skyline GT-R)-1 win
Japan Endurance series (Honda Prelude)-2nd Tsukuba 12 Hours
1994 All Japan GT championship (Porsche 911T)-1 win
All Japan Touring Car championship (Honda Civic)
Suzuka 1000kms (Porsche 911T)-1st in class, 2nd overall
Le Mans 24 Hours (Honda NSX)-18th overall
1995 All Japan GT championship (Porsche911TRSR)
All Japan Touring Car championship (Honda Civic)
Suzuka 1000kms (Honda NSX)-5th overall
Tokachi 12 Hours (Honda NSX)-1st overall
Le Mans 24 Hours (Honda NSX)-1st in class
1996 All Japan GT championship (Honda NSX)-13th overall
Entered NASCAR Thunder Special race at Suzuka
Le mans 24 Hours (Honda NSX)-3rd in class
1997 All Japan GT championship (Porsche 911/Dodge Viper)
Fuji InterTec race (Toyota Chaser)
Suzuka 1000kms (Lark McLaren F1 GTR)-9th overall
Entered NASCAR Thunder Special race at Suzuka
Le Mans 24 Hours (Lark McLaren F1 GTR)-qualified 10th, retired from race
1998 All Japan Touring Car championship (Toyota Chaser)-7th overall
All Japan GT championship (Toyota Supra)-8th overall
Le Mans 24 Hours (Toyota GT-One)-9th overall
NASCAR at the California Speedway.
1999 Japan Touring Car Championship(Advan Altezza Touring car).
2000-2001 he joined team ARTA racing a NSX once again in the All Japan GT championship.



Oficjalna strona Keiichiego:

www.k1planning.com

Wybrany materiał video z Keiichim Tsuchiya:





Artykuł jest własnością serwisu JDM Option.pl i nie można kopiować go w całości, lub fragmentach bez pozwolenia autora. Artykuł opracował Deox.