Option - magazyn dla entuzjastów.

Pod koniec lat siedemdziesiątych nastąpił gwałtowny rozkwit japońskiej motoryzacji. W tym okresie rozpoczęto już wdrażanie szeregu nowoczesnych i innowacyjnych technologii oraz rozwiązań konstrukcyjnych, co sprawiło, że kolejne generacje samochodów dysponowały coraz to lepszymi parametrami technicznymi. Było szybciej, dokładniej, bardziej precyzyjnie i dzięki temu równolegle z nowymi technologiami mógł rozwijać się moto sport. Pojedynki na torach stały się bardziej zacięte, agresywniejsze, a przez to i niebezpieczne. To wszystko znacznie podniosło atrakcyjność i wizualność widowiska, a to z kolei bardzo szybko przełożyło się na natychmiastowy wzrost liczby miłośników motoryzacyjnych. Taki układ wydarzeń zwraca także uwagę innych dziedzin gospodarki, które potrafią wykorzystać potencjał zjawisk i przerobić go na przynoszący dochody biznes. Najszybciej i najsprawniej w takich sytuacjach zdecydowanie działają wszelkie media takie jak prasa, telewizja, czy w dzisiejszych czasach internet i w tym wypadku było podobnie.



W 1981 roku powstaje japoński magazyn motoryzacyjny Option (オプション, Opushon), który zainspirował między innymi nazwę i dał kierunek rozwoju Naszego serwisu. Nazwa ta jest ściśle powiązana z prawdziwym obrazem kierunku

JDM oraz jest jego nieodzowną częścią.



Założycielem Option jest pana Daijiro Inada, człowiek, który odpowiada też za powstanie organizacji D1GP i rozwój driftu na całym świecie o czym będziecie jeszcze mieli szansę przeczytania na łamach naszego portalu. Sam magazyn obecnie kierowany jest do japońskich entuzjastów i maniaków modyfikowania samochodów oraz sportowej rywalizacji na torze. Magazyn publikowany jest przez japońskiego giganta medialnego zwanego San-Ei Shobo Publishing Co. Ltd., którego właścicielem jest założyciel Option. Początkowo i kilka lat temu, kiedy japońskie prawo nie było aż ta surowe dla świata nielegalnych wyścigów, z Option można było dowiedzieć się naprawdę dużo o nielegalnej scenie street racingowej. Magazyn udostępniał wiele informacji na temat zmagań toczących się wprost na ulicy. Teraz sprawa wygląda już znacznie gorzej ponieważ japoński rząd przez ostatnie parę lat bardzo skutecznie walczył o spokój na ulicach i wypowiedział dość skuteczną wojnę nielegalnym wyścigom, choć jak zawsze nie da się czegoś zlikwidować całkowicie, co dla entuzjastów jest bardzo pocieszające.




Daijiro Inada i Keiichi Tsuchiya.



Dzisiaj zamiast czytania właśnie o nocnych wyczynach kierowców, na łamach Option znajdują się między innymi testy prędkości, testy modyfikowanych pojazdów, przegląd rynku wtórnego podzespołów i akcesoriów, wywiady z kierowcami itp. Wiele z tych testów przeprowadza sam pan Inade. Magazyn standardowo jak każdy inny złożony jest z poszczególnych działów tematycznych. Z ciekawszych możemy wymienić np "Rate-my-car", gdzie czytelnicy wysyłają zdjęcia swoich modyfikowanych aut, które następnie są oceniane przez pana Manabu Suzuki, znanego japońskiego kierowcę, oraz felietonistę, a także prezentera telewizyjnego i radiowego zajmującego się japońską motoryzacją. Komentuje on miedzy innymi wyścigi Super GT i występuje w odcinkach Video Option. Oczywiście recenzje pana Manabu pisane są fachowo, ale emanują sporą dawką ironii, która bawi do łez czytelników. Kolejny bardzo interesujący dział to "Monthly features", gdzie Keiichi Tsuchiya odpowiada na listy czytelników, udziela rad i pomaga rozwiązywać problemy związane z driftingiem, oraz budowaniem auta do driftu. Dział Sugoiyo Osaru-chin (すごいよ! オサルさん) (niestety nie znam tłumaczenia) prowadzony jest przez Kena Nomure, kolejnego słynnego kierowca z Kraju Kwitnącej Wiśni, startujący głównie w drifcie zwany potocznie Nomuken (のむら けん) lub "Monkey Magic". Ken zdobywał wiele tytułów mistrzowskich i jeździ dla Teamu Blitz D1 w Nissanie Skyline Spec ER34. W Option zajmuje się także driftem oraz tym co dzieje się w świecie D1 Grand Prix i jest jedną z osób tworzących ta organizację.



Z czasem Option, aby zaspokoić wszystkich swoich klientów i rzetelnie przedstawiać wiele tematów zostało podzielone i rozpoczęto wydawać różne edycje zajmujące się poszczególnymi zagadnieniami.

W tej chwili podział wygląda następująco:

Option - czyli pierwszy powstały magazyn poruszający wiele tematów motoryzacyjnych, do dziś najważniejsza edycja
Option2 - bliźniaczy do swojego starszego brata, ale pozbawiony praktycznie tematyki związanej z samochodami fabrycznymi i ukierowany jest głównie na tuning
Option Wagon - wydanie dla miłośników MPV (minivan, multi-purpose vehicle), czyli potocznie zwanych Vanami
Drift Tengoku - edycja czysto driftowa, bez zbędnych rzeczy i tu na pierwszym planie D1GP.



Po siedmiu obiecujących latach na rynku pan Daijiro Inade postanowił wykonać kolejny krok i zaproponować coś więcej swoim czytelnikom. Postanowiono rozszerzyć działalność i tak od 1988 roku rozpoczęto wydawać również magazyn w formie video pod szyldem Video Option (ビデオオプション - Bideo Opushon), który był odpowiedzią na ogromne zainteresowanie wersji papierowej. Jest to ten sam magazyn, ale wydawany na nośniku multimedialnym, który oczywiście daje zdecydowanie inne możliwości w przedstawianiu tematyki magazynu. Początkowo na kasetach VHS, a dziś płytach DVD regularnie ukazują się kolejne wydania i obecnie z wszystkimi edycjami specjalnymi jest już ich ponad pięćdziesiąt. Zalety takiego posunięcia są wszystkim świetnie znane i dzięki temu, można było zobaczyć ciekawie modyfikowane pojazdy już nie na statycznych zdjęciach, ale w ruchu i przekonać się jak jeżdżą naprawdę. Nowy produkt był też miłą niespodzianką dla fanów drift, który wcześnie nie był mocno pokazywany w materiałach video, więc Option bardzo szybko przejęło inicjatywę w tej dziedzinie i kiedy 2000 roku powstała organizacja D1GP Daijiro Inade odpowiednio zajął się tematem. Dzisiaj Option i D1 Grand Prix idą nierozłącznie w parze kreując driftowy wizerunek na całym świcie.



Cofając się do lat osiemdziesiątych zdecydowanie można powiedzieć, że rozwój Option przerósł nawet oczekiwania swojego twórcy. Logo firmowe stało się tak popularne, że w 2004 roku powołano sekcję odpowiedzialną za rynek USDM i nazwaną ją JDM Option, a potem rozszerzono to pojęcie o JDM Option International sięgając na inne rynki takie jak Australia, czy Wielka Brytania. Wszystko to ponieważ drifting stał się najszybciej rozwijającą dyscypliną sportu w świecie motoryzacji. Wartym wspomnienia jest też fakt, że Video Option jest największym rywalem serii Best Motoring. Różnica między nimi jest taka, że w VO skupia się przed wszystkim na drifcie, wyścigach drag, biciu czasowych rekordów na torze i robieniu testów prędkości. Nie ma tu miejsca na samochody seryjne.

Oficjalne strony:

www.JDM-Option.com - Option strona główna
www.sun-a.com - wydawca magazynu

Artykuł jest własnością serwisu JDM Option.pl i nie można kopiować go w całości, lub fragmentach bez pozwolenia autora. Artykuł opracował Deox.