Kontakt | Redakcja | Forum | Konkursy | Społeczność Zarejestruj się | Zaloguj się
Kategoria: artykuły

Świat motoryzacyjny nieustannie się rozwija, a jego mieszkańcom przyszło żyć w naprawdę ciekawych czasach. W ostatnich latach cywilizacyjnego sprintu naocznie doświadczamy zawrotnego tempa ewolucji praktycznie każdej dziedziny życia. Dlatego też nikogo nie powinien dziwić fakt, że podobne zjawiska mają miejsce na arenie motosportu. Czasy diametralnie się zmieniły, a główne role zaczynają grać nowi, zupełnie inni bohaterowie. Starsze pokolenie pasjonowało się rajdami, konkurencjami F1, a szczytem marzeń były auta ze stajni Ferrari, czy Porsche. Dzisiaj możemy obserwować początki nowej ery, ery gdzie młode pokolenie zafascynowane jest zupełnie czymś innym. Pojawiły się świeże obiekty kultu samochodowej rywalizacji, a stare i wysłużone plakaty kosmicznie drogich samochodów dla gwiazd filmowych i szejków arabskich w pokojach nastolatków zastępowane są zupełnie inną generacją maszyn. Nadchodzi nowa era, era gdzie rządzi tuning, nielegalna rywalizacja, nadchodzi era driftu.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie najważniejszych faktów związanych z driftingiem. Spróbuję przybliżyć wam po części historię oraz okoliczności powstania, a w szczególności pokazać drift w dzisiejszych realiach na przykładzie D1 Grand Prix Series. Cała tematyka driftingu jest niewątpliwie bardzo trudna i złożona, ale postaram się ukazać ją tak rzetelnie jak tylko jest w stanie zrobić to osoba, która nigdy nie uprawiała tej dyscypliny, a zna ją tylko z teorii. W każdym razie powinno się to udać ponieważ nie będę tworzył podręcznika i pisał o samych technikach jazdy, a zajmę się tym o czym wyżej wspomniałem.


Przykład typowej krętej drogi w Japonii, a powyżej zawody driftowe MSC CHALLENGE 2007 sponsorowane przez firmę YOKOHAMA.

Drifting (ドリフト走行, dorifuto sōkō) najprościej pisząc możemy zaliczyć do technik prowadzenia pojazdu. Polega on na umyślnym wprowadzeniu samochodu w kontrolowany poślizg oraz celowym zerwaniu przyczepności opon podczas pokonywania zakrętu. Przyglądając się tej technice w akcji przeciętny obserwator widzi po prostu auto pokonujące zakręt „bokiem”, które utraciło przyczepność. Ludzie zajmujący się tym jednak profesjonalnie dokładnie wiedzą co się dzieje i w jaki sposób jest to robione. Mogłoby się wydawać, że każdy taki manewr jest identyczny, ale w rzeczywistości jest wiele technik służących nadaniu tego poślizgu, a ich stosowanie zależy od wielu czynników takich jak preferencje kierowcy, moc aut, czy jego możliwości. Na prawidłowe wykonanie tego manewru wpływa również szereg ważnych składowych, takich jak odpowiedni kąt skrętu kół, odpowiednia prędkość na wejściu, balansowanie pedałem sprzęgła i gazu oraz umiejętność korzystania z hamulca ręcznego. Do tego wszystkiego dochodzi doświadczenie, które można zdobyć tylko dzięki intensywnemu treningowi i wielu godziną spędzonym za kółkiem. To tyle jeśli chodzi o informacje techniczne, a dla wszystkich chcących zgłębić dokładne tajniki driftingu polecam film instruktażowy z udziałem ikony tego sportu Keiichim Tsuchiya, o którym przeczytać możecie również na łamach naszego blogu. Film zatytułowano „Drift Bible”, czyli „Biblia driftu”, a w nim znajdziecie wiele szczegółowych informacje na temat poszczególnych technik, które wykorzystuje się w jeździe „bokiem” oraz masę cennych wskazówek potrzebnych do opanowania tej dyscypliny.



Okładka DVD filmu instruktażowego "Drift Bible".

Sama technika jazdy jest bardzo stara i z pewnością nie jesteśmy w stanie dokładnie sprecyzować od kiedy jest stosowana. Możemy natomiast określić w przybliżeniu od kiedy to zjawisko zaczęło nabierać własnej odrębności i stało się celowo wykorzystywane. W latach 60-tych pierwsi japońscy zapaleńcy zaczęli stosować drifting na krętych drogach, położonych na górzystym terenie Japonii. Samo ukształtowanie topograficzne tego kraju w niektórych rejonach wymusza budowanie dróg bardzo krętych, z czego z czasem motoryzacyjni maniacy zrobili dodatkowy użytek. Oprócz podstawowej funkcji transportowej owe drogi stały się miejscem rywalizacji. Pod osłoną mroku rozpoczęto rozgrywać tam nielegalne wyścigi. Było to spowodowane między innymi tym, że uliczni kierowcy chcieli się wynieść z miast, gdzie stanowili znacznie większe zagrożenie dla innych, nie zamieszanych w wydarzenie ludzi. Górskie trasy nocami były w większości opuszczone i w tym wszystkim gdzieś istnieje geneza narodzin tego wszystkiego.



Następnie ponad trzydzieści lat temu, w latach 70-tych pierwsi uliczni kierowcy zaczęli trafiać do profesjonalnego świata wyścigów. To już tradycja, że najlepsi na ulicy mieli z czasem możliwość przejścia na zawodowstwo i tak po raz pierwszy drifting trafił na zamknięte tory federacji All Japan Touring Car Championship. Przyjmuje się, że pierwszym kierowcą, który zaczął celowo stosować ten rodzaj pokonywania zakrętów był legendarny Kunimitsu Takahashi, który należał do bardzo wszechstronnych zawodników. Takahashi ścigał się zawodowo zarówno w wyścigach F1, wyścigach samochodowych, jak i w zawodach motocyklowych. Jego niespotykana wcześniej technika jazdy sprawiła, że zdobył on sobie rzeszę fanów i wielbicieli, którzy następnie starali się naśladować jego umiejętności na ulicy i od tego momentu drfting zaczął systematycznie budować swoją pozycję w Japonii.



Kolejną osobą, która zdecydowanie można powiedzieć wzniosła drift na wyżyny i sprawiła, że stał się on tym czym jest dzisiaj jest Keiichi Tsuchiya. Jak już wcześniej wspomniałem z jego dokładną biografią możecie zapoznać się w innym artykule, całkowicie poświęconemu jego osobie. Keiichi dzięki swoim nadzwyczajnym umiejętnością ze stu procentowym, ulicznym rodowodem osiągną ogromną popularność. Stał się prawdziwą ikona driftingu i swoimi poczynaniami wypracował sobie zasłużenie przydomek Dorikin, czyli Król Driftu. W 1987 roku kilka popularnych magazynów, jak i japońskich firm tuningowych postanowiło wspólnie dać Keiichiemu możliwość pokazania swoich umiejętności szerszej publiczności za sprawą mediów. W ten sposób powstał pierwszy autorski magazyn video pod tytułem „Plusy”, w którym Keiichi demonstrował swoje najlepsze umiejętności, a sam magazyn poświęcony został wyłącznie driftowi . Tak stopniowo Król Driftu i jego dokonania wkradały się do świata show biznesu, a wielcy tej branży zauważyli szansę na zarobienie dużych pieniędzy. W 1988 roku Daijiro Inada, właściciel domu prasowego i wydawca magazynów między innymi pod szyldem Option pomógł zorganizować pierwsze oficjalne zawody w driftingu na torze Tsukuba. Jak się potem okazało, pan Inada jest kolejną osobą tworzącą szkielet dzisiejszego driftu, który pchnął jego rozwój jeszcze dalej.


Japoński pasjonata driftu trenujący w deszczu w swoim 200SX.

Następnie przez kolejne lata odbyło się wiele różnych zawodów, a grono chętnych chcących uprawiać tę dyscyplinę stale rosło. Drift wymusił na firmach tunerskich poszukiwanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych swoich produktów, a to z kolei poszerzyło asortyment rynku wtórnego. Niektóre firmy wyspecjalizowały się w produkcji podzespołów dedykowanych tylko i wyłącznie do driftu, aż w końcu nadszedł czas, że drift stał się dla nich bardzo opłacalny. Wielu wyznawców zaczęło uznawać to za modę, religię, a nawet sposob na życie. W Japonii zaczęto wydawać prasę poświęconą dyscyplinie, magazyny video, pojawiły się nawet mangi i anime traktujące o drifcie. Zaczęto inwestować sporo nakładów w reklamę, aż w końcu Daijiro Inada postanowił wykorzystać całą sytuację i stworzył coś, co zwie się D1GP.


Nissan Silvia driftujący na torze w Ebisu.

Tym oto sposobem prześledziliśmy w skrócie drogę do D1 Professional Drift Grand Prix Series, o którym dowiecie się więcej w drugiej części artykułu.

Serdecznie zapraszam.

Komentarze 2

najlepsze | najnowsze | najstarsze

Ładowanie danych...
Pawco 02.01.2011 15:13
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Bardzo ciekawy artykuł
$$HONDAFan$$ 06.11.2011 16:04
Aby ocenić zaloguj się lub zarejestruj   X
   0 |
Ciekawy Artykuł emotka W Japonii mają gdzie jeździć emotka


Dodaj swój komentarz:


Logowanie:
Email lub nick: Hasło:
Zapamiętaj
Komentarz:
INFORMACJE DODATKOWE

Najważniejsze osobowości związane z historią driftu:

Keiichi Tsuchiya
Kunimitsu Takahashi
Daijiro Inada

Najsłynniejszy drifter:

Keiichi Tsuchiya

Najsłynniejsze auto driftowe:

Toyota Corolla AE86

Najpopularniejsze produkcje video traktujące o drifcie:

Drift Bible



Option Video Magazin



Initial D



Najpopularniejsze japońskie czasopisma traktujące o drifcie:

Drift Tengoku



Option



Option2



Artykuły powiązane z driftingiem:

Keiichi Tsuchiya - profil kierowcy
Manabu MAX Orido - profil kierowcy
Ken Nomura - profil kierowcy
HachiRoku - kultowy tylnonapędowiec
Option - magazyn dla entuzjastów

TAG CLOUD